Minggu, 16 Oktober 2016

KISAH NABI ISMAIL AS ( ARAB MELAYU)

            نبى الله اسماعيل عليه السلام
نبى الله اسماعيل عليه السلام بن ابراهيم بن تاريخ بن نروخ بن  سروخ بن ارخو بن ابير بن ساليخ بن فنان بن ارفخشذ بن شام بن نوح بن لميك بن متوسلخ بن مهنأوس بن يردوكيل بن يريد بن مهكائيل بن قنان بن انواس بن ثيش وقيل شيش بن أدام عليه السلام. دروايتكن بهوا نبي الله ابراهيم برهجره منيݞڬلن مصر برسما ستي سرح استريث دان ستي حجر ديݞث منوجو فليستين, اي تاله ممبوا فنداه جوڬا سموا بناتݞ ترنكث دان هرت مليكث يݞ تاله دفروليهث سبڬي هسيل أوسهاث دمصر. ستاله سكيان لام منيكه داݞن دان ستي سرح نمون بليو بلوم دكرونياكن أنك مك أتس سرن دري ستي سرح بليو دسوروه منكحي ستي حجر ديݞث. امام البخاري مروايتكن دري ابن عباس رضي الله عنه اي بركات: فرتما تما يݞ مماسݞ سَتَڬِيْ ايله ستي حجر ايبو نبي اسمعيل عليه السلام تجوانث أنتوك مپمبوپيكن كندوݞنث دري ستي سرح يݞ تاله لام بركومفول داݞن نبي ابراهيم عليه السلام تتافي بلوم جوڬا حميل, تتافي ولو بڬيمان فون جوڬا أخيرث تربوكله رهسيا يݞ دسمبوپكن ايت داݞن لهيرث نبي اسمعيل عليه السلام دان سباڬي لازمث سأوراݞ استري ستي سرح مراس تاله دكالهكن اوليه ستي حجر ديݞث يݞ دبريكن كفدا ابراهيم عليه السلام دان ساجك اتوله ستي سرح مراسكن بهوا نبي ابراهيم عليه السلام  لابيه بنپك منداكتي ستي حجر كرن مراس ساݞة  ڬمبير داݞن فوترا فرتماث ايت, حال اين يݞ مپاببكن فرمولأن كراتكن دالم رومه تݞڬا ابراهيم عليه السلام سهيݞڬا ستي سرح مراس تيداك تاهن هاتي جيك مليهة ستي حجر دان ممينتا كفدا نبي ابراهيم عليه السلام سفاي منجوهكنث دري متاث دان منمفتكنث دلائين تمفة. أنتوك سوات حكمه يݞ بلوم دكاتهوي دان دسداري اوليه نبي ابراهيم عليه السلام الله سبحان وتعالى ماوحيوكن كفداث أڬر كاايݞنن دان فرمنتأن ستي سرح استريث دفنوحي دان دجؤوهكنله نبي اسماعيل برسما ستي حجر ايبوث كسوات يݞ بلوم تهو دمان تمفتث دان كفدا سياف اي دتتيفكن. مك داݞن توكّل كفدا الله برݞكتله نبي ابراهيم عليه السلام منيݞڬلكن رومه ممبوا ستي حجر دان اسماعيل يݞ دبونچيݞكن دأتس أونت تنف تمفة تجوان يݞ ترتنتو, اي هاث برسره ديري كفدا الله يݞ أكن ممباري أره كفدا بناتݞ توݞڬݞنث دان بجالنله أونت نبي ابراهيم عليه السلام داݞن تيڬا همب الله يݞ براد دأتس فوݞڬوݞث كلوار كوت مسوك كالوتن فسير دان فداݞ تربوك دمان تريك متاهري مپاݞت توبوه دان أݞين يݞ كنچݞ مݞهمبور همبوركن دبو فسير. ستاله برميݞڬو ميݞڬو براد دالم فرجالنن جؤوه يݞ ملالهكن تيبله نبي ابراهيم عليه السلام برسما نبي اسماعيل دان ايبوث دمكّة كوت سوچي دمان كعبة ددريكن دان منجدي تمفة طواف منوسيا سلوره دنيا, دتمفة دمان مسجد الحرام سكارݞ براد برهنتيله أونت نبي ابراهيم عليه السلام مݞخيري فرجالننث دان دسيتوله اي منيݞڬلكن ستي حجر برسما فوتراث داݞن هاث دبكالي داݞن سرنتݞ باكل مكانن دان منومن سدݞكن كأدأن سكيترث تيداك ادا تومبوه تومبوهن, تيداك ادا أير مݞالير يݞ ترليهة هاثله باتو دان فسير كاريݞ. ألݞكه سديه دان ﭼامسث ستي حجر كتيك أكن دتيݞڬلكن  اوليه نبي ابراهيم عليه السلام سأوراݞ ديري برسما أنكث يݞ مسيه كاﭼيل دتمفة يݞ سوپي سنپاف دري سڬال ڬالث كاﭼوالي باتو ڬونوݞ دان فسير, سراي اي مرنتيه دان مناݞيس مماڬݞ قواة قواة باجو نبي ابراهيم عليه السلام مموهون بلاس كسيهث جاݞنله اي دتيݞڬلكن سأوراݞ ديري دتمفة يݞ كوسوݞ ايت, تياد سأوراݞ منوسيا تياد سئيكور بناتݞ تياد فوهون دان تياد ترليهة فول أير مݞالير سداݞ اي مسيه منݞڬوݞ بابن  مݞاسوه أنك يݞ كاﭼيل يݞ مسيه مپوسو. نبي ابراهيم عليه السلام منداݞر كالوه كاسه ستي حجر مراس تيداك تاڬا منيݞڬلكنث سأوراݞ ديري دتمفة ايت برسما فوتراث يݞ ساݞة دسايݞيث أكن تتافي اي سدار بهوا يݞ دلاكوكنث ايت اداله كهنداك الله سبحان وتعالى يݞ تنتو مݞندوݞ حكمه يݞ مسيه ترسلوبوݞ بڬيث دان اي سدار فول بهوا الله أكن مليندوݞي نبي اسماعيل دان ايبوث دالم تمفة فݞاسݞن ايت دان سڬال كسوكرن دان فمدارتأن, اي بركات كفدا ستي حجر :برتوكّلله كفدا الله يݞ تاله مننتوكن كهنداكث فرﭼياله كفدا ككواسأنث دان رحمتث, ديله يݞ ممرنته أكو ممبوا كامو كسيني دان ديله يݞ أكن مليندوݞيمو دان مپرتئمو دتمفة يݞ سوپي اين, سسوݞڬوهث كالو بوكن فرينته دان وحيوث تيداك أكن أكو منيݞڬلكنمو دسيني سأوراݞ ديري برسما فوتراكو يݞ ساݞة كوسياݞي, فرﭼياله وهي حجر بهوا الله يݞ مها كواس تيداك أكن منالنتركن كامو بردوا تنف فرليندوݞنث رحمة دان بركهث أكن تتاف تورون كفدامو أنتوك سلامث, انشاء الله. منداݞر كات كات نبي ابراهيم عليه السلام ايت سڬارله ستي حجر ملافسكن ڬݞڬامنث فدا باجو نبي ابراهيم عليه السلام انتوك كمبالي كافليستين داݞن اريݞن أير مات برﭼوﭼورن ممبسهي توبوه اسماعيل يݞ سداݞ مپوسو, سداݞ نبي ابراهيم عليه السلام فون تيداك دافة مناهن أير ماتث كتيك اي تورون دري دتارن تيݞڬي منيݞڬلكن مكّة منوجو كمبالي كافليستين. اي تيداك هنتي هنتيث سلام دالم فرجالنن كمبالي مموهون كفدا الله أڬر ممباريكن فرليندوݞن رحمة دان بركه سرتا كرونيا رزق بڬي فوترا دان ايبوث يݞ دتيݞڬلكن دتمفة تراسيݞ ايت, اي بركات دالم دعاءث : وهي توهنكو أكو تاله تمفتكن فوتراكو دان أنك أنك كتوروننث دداكت رومهمو بيت الله الحرام دلمبه يݞ سوپي دري تنامن دان منوسيا أڬر مريك مندريكن صلاة دان برعبادة كفدامو, جديكنله هاتي سبڬيان منوسيا چندروݞ كفدا مريك دان بريله مريك رزق دري بواه بواهن يݞ لازات موداه مداهن مريك برشكور كفدامو. سفنيݞڬل نبي ابراهيم عليه السلام تيݞڬلله ستي حجر دان نبي اسماعيل عليه السلام دتمفة يݞ ترفنجيل دان سوپي ايت اي هروس منريما نسيب يݞ تله دتقديركن اوليه الله أتس ديريث داݞن كصبارن دان كياقينن فانوه أكن فرليندوݞنث. فربكالن مكانن دان منومن يݞ دبواث دالم فرجلانن فدا أخيرث هبيس دماكن سلاما ببارف هاري سفنيݞڬل نبي ابراهيم عليه السلام مك ملائيله تراس اوليه ستي حجر براتث بابن هيدوف يݞ هروس دتݞڬوݞث سنديري تنف بنتوان سواميث, اي هروس مپوسوي أنكث نمون أير سوسوث مكين لام مكين مݞريݞ دساببكن ككوراݞن ماكن. أنك يݞ تيداك دافة منومن دري سوسو امّيث ملائي چراويت دان تيداك هنتي هنتيث مناݞيس أمّيث منجدي فنيك بݞوݞ دان چامس منداݞر تݞيسن أنكث يݞ ساݞة مپايت هاتي ايت. اي منوليه كاكانن دان كاكير سرتا لاري كسان كسين منچاري سسواف مكانن أتو ستاڬوك أير يݞ دافة مريݞنكن كلافرنث دان مرادكن تݞيسن أنكث, نمون سيا سياله أوسهاث, اي فرڬي برلاري لاري كاچيل منوجو بوكيت صفا كالو كالو مندافتكن سسوات يݞ دافة منولوݞث تتافي هاث باتو دان فسير يݞ ددافتث دسيت, كمودين دري بوكيت صفا اي مليهة بياݞن أير يݞ مݞالير دأتس بوكيت مرواه دان برلاري لاري كاچيل كتمفت ايت نمون ترپات بهوا يݞ دسݞكث أير اداله بياݞن بلاك دان كمباليله اي كبوكيت صفا كرن منداݞر سأكن أكن ادا سوار يݞ ممݞڬيلث تتافي ڬاڬل دان ملاستله دڬأنث. دمكيانله كرن دروݞن حاجة هيدوفث دان هيدوف أنكث يݞ ساݞة دسايݞي ستي حجر موندر مندير برلاري سمفي 7 كالي أنترا بوكيت صفا دان مرواه يݞ فدا أخيرث اي ددوك ترمنوݞ مراس فنات دان همفير برفوتوس أسا. دروايتكن بهوا سلڬي ستي حجر براد دالم كأدأن تيداك برديا دان همفير فوتوس اسا كچوالي دري رحمة الله دان فرتلوݞنث داتݞله كفداث ملائكة جبريل عليه السلام برتاث: "سيافكه سبانرث أݞكو اين؟ أكو اداله همب سهاي نبي ابراهيم عليه السلام" جواب ستي حجر. كفدا سياف أݞكو دتتيفكن دسني؟ تاث جبريل" هاث كفدا الله" جواب ستي حجر.لالو بركات جبريل: جيك دمكيان مك أݞكو تاله دتتيفكن كفدا ذات يݞ مها فموره لاڬي مها فپايݞ يݞ أكن مليندوݞيمو, منچوكفي كفرلوان هيدوفمو دان تيداك أكن مپيا پياكن كفرچيأن أيه فوترامو كفداث". كمودين دأجكله ستي حجر مݞيكوتث فرڬي كسوات تمفة دمان جيريل مݞنجككن تلافك كاكيث قواة فواة دأتس تانه دان سڬراله ممنچور دري باكس تلافك كاكي ايت أير يݞ جرنيه داݞن كواس الله. ايتله دي مات أير زمزم يݞ هيݞڬا كين دأݞڬف كرامة اوليه جماعه حاج, بردسكن سكاليلݞث انتوك سكادر مندافتكن ستيتك أتو ستاڬوك أير دريفداث دان كرن سجرهث مات أير ايت دسبوة أوراݞ "اينجاكن جبريل". دالم رواية يݞ لائين بهوا كتيك ستي حجر برلاري لاري دري بوكيت صفا دان مرواه يݞ كتيك ايت نبي اسماعيل دتيݞڬلكن ايبوث سندريان اي سمبيل مناݞس مݞهنتك هنتكن كاكي أتس كواس الله دري باكس هنتكن كاكي نبي اسماعيل عليه السلام ايت ممنچار أير, اوليه ستي حجر أير يݞ ممنچار ايت اي كمفولكن سمبيل بركات "زمزم زمزم" دان لام كلامأن أخيرث باكس هنتكن كاكي نبي اسماعيل عليه السلام ايت منجدي سبواه سومور دان دبري نما سومور زمزم والله أعلم. ألݞكه ڬمبيراث دان لڬاث دادا ستي حجر مليهة أير ايت سڬار اي ممباسهي بيبر فوتراث داݞن أير كرامة ايت دان سڬار فول ترليهة وجه فوتراث ساڬر كمبالي دمكيان فول وجه ستي حجر يݞ مراس ساݞة بهاڬيا داݞن داتݞث معجزة يݞ دبريكن الله سبحان وتعالى يݞ مݞمبليكن كساڬرن هيدوف كفداث دان كفدا فوتراث سسوده دبياݞ بياݞي اوليه بياݞن ماتي كلافرن يݞ منچاكم دادا. منچورث أير زمزم تاله منريك بوروݞ بوروݞ برترباݞن مݞليلݞي دايره ايت منريك فول فرهتيان سكالومفوك بݞسا عراب دري سوكو جُرْهُمْ يݞ مرنتو دان سداݞ بركامه دسكيتر مكّة, مريك مݞاتهوي دري فݞالمن بهوا دمان ادا ترليهة بوروݞ دأودار نسچاي دبواهث تردافت أير مك دأوتوسله اوليه مريك ببارف أوراݞ انتوك مماركساث, فرا فماركسا ايت فرڬي مݞونجوݞي دايره دمان ستي حجر براد كمودين كمبالي ممبوا بريتا ڬمبير كفدا قومث تنتاݞ مات أير زمزم دان كأدأن ستي حجر برسما فوتراث, سڬار سكالومفوك سوكو جرهم اايت مميندهكن فركامهنث كاتمفة سكيتر زمزم دمان كداتݞن مريك دسمبوت داݞن ڬمبير اوليه ستي حجر كرن اداث سكالومفوك سوكو جرهم دسكيترث, اي ممفروليه جيرن جيرن يݞ أكن مݞهيلݞكن كسوپيان دان كسفيان يݞ سلاما اين دراسكن ددالم هيدوفث بردوأن داݞن فوتراث ساج. ستي حجر برشوكر كفدا الله يݞ داݞن رحمتث تاله ممبوك هاتي أوراݞ أوراݞ ايت چندروݞ داتݞ مراميكن دان مماچهكن كسوپيان لمبه دمان اي دتيݞڬلكن سنديريان اوليه نبي ابراهيم عليه السلام. نبي ابراهيم عليه السلام دري ماس كماس فرڬي كمكّة انتوك مݞونجوݞي دان منجݞوك نبي اسماعيل عليه السلام دتمفت فݞاسيݞنث انتوك مݞهيلݞكن راس ريندو هاتيث كفدا فوتراث يݞ اي سايݞي سرتا منانݞكن هاتيث يݞ سلالو فوسيݞ بيلا مݞانݞكن كأدأن فوتراث برسما ايبوث يݞ دتيݞڬلكن دتمفت يݞ تندوس, جؤوه دري مشركة كوت دان فرڬولن أموم. سواقتو نبي اسماعيل عليه السلام منچافي أوسيا رماجث نبي ابراهيم عليه السلام مندافت ممفي بهوا اي هروس مپمباليه نبي اسماعيل عليه السلام فوتراث دان ممفي سأوراݞ نبي اداله ساله سات دري چار تورونث وحيو الله مك فرينته يݞ دتريماث دالم ممفي ايت هروس دلكسانكن اوليه نبي ابراهيم عليه السلام. اي دودوك ترمنوݞ ممكيركن أوجيان يݞ مها برات يݞ اي هدافي. سباڬي سأوراݞ أيه يݞ دكرونيائي سأوراݞ فوترا يݞ سجاك فلوهن تاهون دهراف هرافكن دان ددمباكن, سأوراݞ فوترا يݞ تاله منچافي أوسيا دمان جاس جاسث سوده دافت دمنفعتكن اوليه أيهث, سأوراݞ فوترا يݞ دهرافكن منجدي فوارسث دان فپمبوݞ كلݞسوݞن كتوروننث, تيب تيب هروس دجديكن قوربن دان هروس درݞڬوت پواث دتاݞن أيهث سنديري. نمون اي سباڬي سأوراݞ نبي دان رسول الله دان فمبوا أڬام يݞ سهروسث منجدي چونتوه دان تلادن باڬي فرا فݞيكوتث دالم كطاعتن كفدا الله, منجالنكن سڬال فرينتهث دان منمفتكن چينتاث كفدا الله دأتس چينتاث كفدا أنك استريث هرتا بندا دان لائين. اي هروس ملكسناكن فرينته الله يݞ دوحيوكن ملالوي ممفيث أف فون يݞ أكن ترجدي سباڬي أكيبت فلكسنأن فرينته ايت. سوݞڬوه أمت بارت أوجيان يݞ دهدافي اوليه نبي ابراهيم عليه السلام سباڬيمان فرمان الله فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ارتيث مك تتكال أنك ايت سمفي فدا عمور سݞڬوف بروسها برسما سما ابراهيم, ابراهيم بركات: هي أنككو سسوݞڬوهث أكو مليهة دالم ممفي بهوا أكو مپمباليهمو مك فكيركنله أف فندافتمو" اي منجواب: هي أيهكو كرجاكنله أف يݞ دفرينتهكن كفدامو انشاء الله كامو أكن مندافتيكو ترمسوك أوراݞ أوراݞ يݞ صبر (الصفّت:102) سوݞڬوه أمات برات أوجيان يݞ دهدافي اوليه نبي ابراهيم عليه السلام نمون سسواي فرمان الله يݞ مقصودث: الله لبيه مݞاتهوي دمان دان كفدا سياف دي مݞامنتكن رسالهث". نبي ابراهيم عليه السلام تيداك ممبواݞ وقتو لاڬي برأزم أتو برنية تتاف أكن مپمباليه نبي اسماعيل عليه السلام فوتراث سباڬي قوربن سسواي داݞن فرينته الله يݞ تاله دتريماث دان برݞكتله نبي ابراهيم عليه السلام منوجو مكّة انتوك منموي دان مپمفيكن كفدا فوتراث أف يݞ الله فرينتهكن. نبي اسماعيل عليه السلام سباڬي أنك يݞ صالح يݞ ساݞة طاعة كفدا الله دان بكتي كفدا أوراݞ تواث كتيك دبريتاهو اوليه أيهث مقصود كداتݞنث كالي اين تنف رڬو رڬو دان برفكير فنجاݞ بركات كفدا أيهث : "وهي أيهكو! لكسناكنله أف يݞ تاله دفرينتهكن اوليه الله كفدامو, أݞكو أكن منمويكو انشاء الله سباڬي سأوراݞ يݞ صبر دان فتوه كفدا فرينته". أكو هاث ممينتا دالم ملكسناكن فرينته ايت فرتما أڬر أيه مݞيكتكو قواة قواة سفيا أكو تيداك بنپاك برڬرك سهيݞڬا مپوسهكن أيه كدوا أڬر ملافسكن فكيانكو سفيا تيداك تركان داره يݞ أكن مپاببكن بركورݞث فهلاكو دان ترهروث ايبوكو بيلا مليهتث كتيڬا تجمكنله فراݞمو دان فرچفتله فلكسنأن فپمبليهن أڬر مريݞنكن فندارتأن دان راس فديهكو كأمفة سمفيكنله سلامكو كفدا ايبوكو بريكنله كفداث فكيانكو اين انتوك منجدي فݞهبورث دالم كسديهن دان تندا مات سرتا كانݞ كانݞن باڬيث دري فوترا توݞڬلث. كمودين دفلوكثله  نبي اسماعيل عليه السلام دان دچيوم فيفث اوليه نبي ابراهيم عليه السلام سري بركات: بهڬياله أكو ممفپائي سأوراݞ فوترا يݞ طاعة كفدا الله  بكتي كفدا أوراݞ توا يݞ داݞن اخلاص هاتي مپارهكن ديريث انتوك ملكسناكن فرينته الله. سأت فپمبليهن يݞ مݞريكن تاله تيب دايكتله كدوا تاݞن دان كاكي نبي اسماعيل عليه السلام دبريݞكنله اي دأتس لنتي لالو دأمبيله فراݞ تاجم يݞ سوده ترسدي دان سمبيل مماڬݞ فراݞ دتاݞنث كدوا مات نبي ابراهيم عليه السلام ترڬانݞ أير برفنده ممنداݞ دري وجه فوتراث كفراݞ يݞ مݞكيلف دتاݞنث سأكن أكن فدا ماس ايت بليو منجدي تمفة فرتروݞن أنترا فرسأن سأوراݞ أيه دسات فيهك دان كواجبن سأوراݞ رسول دسات فيهك يݞ لائين, فدا أخيرث داݞن مماجمكن ماتث فراݞ دلاتكن فدا ليهر نبي اسماعيل عليه السلام دان فپمبليهن دلاكوكن أكن تتافي أف داي فراݞ يݞ سوده سدمكيان تاجمث ايت ترپات منجدي تمفول  دليهر نبي اسماعيل عليه السلام دان تيداك دافة برفوݞسي سباڬيمان مستيث دان سباڬيمان يݞ دهرافكن. كجدين ترسبوة مروفكن سوات معجزة دري الله يݞ مناڬسكن بهوا فرينته فݞوربنن نبي اسماعيل ايت هاث سوات أوجيان باڬي نبي ابراهيم عليه السلام دان نبي اسماعيل عليه السلام سمفي سجؤوه مان چنتا دان طاعة مريك كفدا الله, ترپات كدواث تاله لولس دالم أوجيان يݞ ساݞة برات ايت. نبي ابراهيم عليه السلام تاله منونجوكن كساتيأن يݞ تولس داݞن فݞوربنن فوتراث انتوك بربكتي ملكسانكن فرينته الله سداݞكن نبي اسماعيل تيداك سديكتفون راڬو أتو بمباݞ دالم ممفرڬاكن كبكتيانث كفدا الله دان كفدا أوراݞ تواث داݞن مپرهكن جيوا راڬاث انتوك دقوربنكن  سمفي سمفي ترجدي كتيك مراس بهوا فراݞ ايت تيداك دافة مموتوݞ ليهرث بركاتله اي كفدا أيهث: وهي أيهكو! روف روفث أݞكو تيداك سمفي هاتي مموتوݞ ليهركو كرن مليهة وجهكو چوبله تلوݞكوفكن أكو دان لكسانكن توڬسمو تنف مليهة وجهكو, أكن تتافي فراݞ ايت تتاف تيداك برداي مݞالواركن ستيتك داره فون دري داڬيݞ نبي اسماعيل ولو اي تاله دتلوݞكوفكن دان دچوب مموتوݞ ليهرث دري بلاكݞ . دالم كأدأن بيݞوݞ دان سديه هاتي كرن ڬاڬل دالم أوسهاث مپمبليه فوتراث داتݞله كفدا نبي ابراهيم عليه السلام وحيو الله داݞن فرمانث " وهي ابراهيم! أݞكو تاله برهسيل ملكسناكن ممفيمو دمكيانله كامي أكن ممبالس أوراݞ أوراݞ يݞ بربوات كبجيكن". كمودين سباڬي تبوسن ڬنتي پاوا نبي اسماعيل عليه السلام تاله دسلامتكن ايت الله ممارينتهكن نبي ابراهيم عليه السلام مپمبليه سايكور كيباس أتو كمبيݞ يݞ تاله ترسدي دسمفيݞث دان سڬرا دفوتوݞ ليهر كيباس ايت اوليه بليو داݞن فراݞ يݞ تومفول دليهر فوتراث ايت, دان اينله أسل فرمولأن سنة برقوربن يݞ دلكوكن اوليه أمّة اسلام فدا تياف هاري راي عيد الأضحى دسلوروه فلوسك دنيا. نبي الله اسماعيل عليه السلام دوافتكن دالم أوسيا 137 تاهون فدا فريود سجاره 1911-1774 ملديه سبلوم مسيه والله أعلم بالصواب.                                                      <script async  src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-6303669560088871"crossorigin="anonymous"></script>


KISAH NABI LUTH AS ( ARAB MELAYU)

            نبى الله لوط عليه السلام

نبى الله لوط عليه السلام بن هرام بن هود بن عبد الله بن رباح بن خلود بن عاد بن اوس بن ارم بن شام بن نوح بن لميك بن متوسلخ بن مهنأوس بن يردوكيل بن يريد بن مهكائيل بن قنان بن انواس بن ثيش وقيل شيش بن أدام عليه السلام. نبى الله لوط عليه السلام اداله أنك سودرا دري نبي ابراهيم عليه السلام, اي برايمان كفدا بفك سودراث نبي ابراهيم. اي مندمفݞيث دالم سموا فرجالنن دان سواقتو مريك براد دمصير بروسها برسام دالم بيداݞ فرترناكن يݞ برهسيل داݞن بائيك, بناتݞ ترناكث بركمبݞ بياك سهيݞڬا دالم وقتو يݞ سيݞكة جومله يݞ سوداه برليفة ڬندا ايت تيداك دافة دتمفوݞ دالم تمفة يݞ دسدياكن. أخيرث فركوݞسيان ابراهيم دان لوط دفاچه, بناتݞ ترنك دان هرتا مليك فروسأن مريك باڬي دان برفسهله لوط دان ابراهيم, بليو فنداه كايوردانيا دان برموكيم دسبواه تمفة برنما سَدُومْ. مشركة سدوم اداله مشركة يݞ رنداه تيݞكت مورلث,روسك منتلث,تيداك ممفوپائي فڬاݞن أڬام أتو نيلي كمنوسيأن يݞ برأداب. كمعصيتن دان كمنكرن مرجاليلا دالم فرڬولن هيدوف مريك,فنچوريان دان فرمفسن هرتا ميلك مروفكن كجديان سهاري هاري دمان يݞ قواة منجدي فݞواس سداݞكن يݞ لامه منجدي كوربن فننداسن دان دفرلكوكن سوانݞ وانݞ. معصية يݞ فليݞ منونجول يݞ منجدي ﭼيري خص هيدوف مريك اداله فربواتن حموسيك اتو لِواط دكالݞن لكي لكيث دان لسبيان دكالݞن ونتاث, كدوا جانس كمنكرن اين بڬيتو مرجاليلا ددالم مشركة دان منجدي بوديا باڬي قوم سدوم. سأوراݞ فنداتݞ يݞ مسوك كاسدوم تيداك أكن سلامة دري ڬݞڬوان مريك, جيك اي ممبوا براݞ براݞ يݞ برهرڬا مك درمفسله براݞ براݞث دان ديك اي ملاون أتو منولك مپارهكنث مك پاواث تيداك أكن سلامة. أكن تتافي جيك فنداتݞ ايت سأوراݞ للاكي يݞ تمفان دان برفراس ايلوك مك اي أكن منجدي ربوتن دأنترا مريك دان أكن منجدي قوربن فربواتن كاجي للاكيث دان سباليكث جيك فنداتݞ ايت سأوراݞ فرمفوان مود مك اي منجدي مݞسا باڬي فيهك ونيتاث. كفدا مشركة يݞ سوده سدمكيان روف رونتوه مورلث دان سدمكيان فاره فپاكيت سوسيلث دأوتسله نبى الله لوط عليه السلام سباڬي رسولث أنتوك مݞݞكة مريك دري لمبه كنستأن,كجاهيلان دان كساستن سرتا ممبوا مريك كألم يݞ برسيه, برمورل دان برأخلاق موليا. نبى الله لوط عليه السلام مݞاجك مريك برايمان دان برعبادة كفدا الله, منيݞڬلكن كبيسأن منكر, منجوهكن ديري دري فربواتن معصية دان كجاهتن يݞ دبسيكن شيطان. اي ممباري فنارݞن كفدا مريك بهوا الله تاله منچيفتاكن مريك دان ألم سكيتر مريك تيداك مرضائي عامل فربواتن مريك يݞ مندكتي صفة دان تبيعة بناتݞ دان تيداك سسواي داݞن نيلي نيلي كمنوسيأن دان بهوا الله أكن ممباري ڬنجارن ستيمفل داݞن عامل كباجيكن مريك, يݞ بربوات بائيك دان برعامل صالح أكن دڬنجار داݞن جنة دأخيرة سداݞكن يݞ ملاكوكن فربواتن مونكر أكن دبالسث داݞن مماسوكنث كدالم نراك جهنم . نبى الله لوط عليه السلام برسرو كفدا مريك أڬر منيݞڬلكن عداة كبيسأن مريك يائيت ملاكوكن فربواتن حموسيك دان لسبيان كرن فربواتن ايت برتنتاݞن داݞن فتراح دان هاتي نوراني منوسيا سرتا مپالهي حكمة يݞ تركندوݞ ددالم فنچيفتأن منوسيا منجدي دوا جانيس يائيت لاكي لاكي دان فرمفوان. جوڬا كفدا مريك دباري نصحة دان دأنجوركن سوفيا مݞهرماتي حق دان ميليك مسيݞ مسيݞ داݞن منيݞڬلكن فربواتن فرمفاسن, فرومفاكن سرتا فنچوريان يݞ سلالو مريك لاكوكن دأنترا سسام مريك دان ترأوتام كفدا فݞوجوݞ يݞ داتݞ كاسدوم. دتارݞكن بهوا فربواتن فربواتن ايت أكن مروڬيكن مريك سنديري كرن أكن منيمبولكن ككاﭼوان دان كاتيداك أمانن ددالم نڬري سهيݞڬا مسيݞ مسيݞ دري مريك تيداك مراس أمان دان تنترام دالم هيدوفث. دمكيانله نبى الله لوط عليه السلام ملكسنكن  دعواهث سسواي داݞن توڬس رسالهث, اي تيداك هنتي هنتيث مݞڬونكن ستياف كاسمفتن دان دالم تياف فرتموان داݞن قومث سچار بركلومفوك أتو سچار فرسأوراݞن مݞاجك مريك أڬر برايمان دان فرﭼاي كفدا الله دان مپمبهث, ملاكوكن عامل صالح دان منيݞڬلكن فربواتن معصية دان مونكر, أكن تتافي كرونتوهن مورل دان كروسكن أخلاق سوداه ساݞة برأكر ددالم فرڬولن هيدوف مريك دان فݞاروه هوا نفسو دان فپاستن شيطان سوداه بڬيتو قواة مݞواسئي تنداك تندوك مريك مك دعواه دان أجاكن نبى الله لوط عليه السلام يݞ دلكسنكن داݞن كصابرن دان كتاكونن تيداك مندافة تانه يݞ سوبور ددالم هاتي دان فكيران مريك دان برلالو لكسان سوار ترياكن دتاݞه تاݞه دفداݞ فسير. تليݞا تليݞا مريك سوداه منجدي تولي ترهداف أجارن أجارن نبى الله لوط عليه السلام سداݞ هاتي دان فكيران مريك سوداه ترسومبت رافة داݞن أجارن أجارن شيطان. أخيرث قوم نبى الله لوط عليه السلام مراس كاسل هاتي منداݞر دعواه دان نصحة نصحة نبى الله لوط عليه السلام يݞ تيداك فوتوس فوتوس ايت دان ممينتا أڬر اي مݞهنتيكن دعواهث أتو مݞهدافي فݞوسير ديريث دري سدوم برسام سموا كلوارڬاث, دري فيهك نبى الله لوط عليه السلام  فون سوداه تيداك ادا حرافن لاڬي مشركة سدوم دافة ترݞكت دري لمبه كساستن دان كرونتوهن مورل مريك. أوبت سات ساتوث منورت فكيران نبى الله لوط عليه السلام انتوك منچاڬه فپاكيت أخلاق يݞ سوده فراه ايت منولر كفدا تاتݞڬا تاتݞڬا داكتث اياله داݞن ممبسمي مريك دري أتس بومي سباڬي فمبالسن ترهداف ككارسن كفلا مريك جوڬا منجدي ابره دان فݞاجرن أمة أمة دسكليلݞث, بليو مموهون كفدا الله أڬر كفدا قومث مشركة سدوم دباري فݞاجرن بروف عذاب ددنيا سبالوم عذاب يݞ مننتي مريك دأخيرة كالك. فرمهونن نبى الله لوط عليه السلام  دان دعاءث دفركننكن دان دقبولكن اوليه الله سبحان وتعالى مك دكريمله كفداث تيڬا أوراݞ ملائكة يݞ مپامر سباڬي منوسيا بياس مريك اداله ملائكة يݞ برتامو كفدا نبى الله ابراهيم عليه السلام داݞن ممبوا بريتا ڬمبير أتس كلاهيرن نبي اسهاق عليه السلام دان ممبارتاهو كفدا مريك بهوا دي اداله أتوسن الله داݞن توڬس منورونكن عذاب الله كفدا قوم لوط فندودوك كوت سدوم. دالم فرتموان ايت نبى الله ابراهيم عليه السلام مموهون أڬر فنورونن عذاب كفدا قوم سدوم دتوندا كالو كالو مريك كمبلي سدار مؤو منداݞركن دان مݞيكوتي أجاكن نبى الله لوط عليه السلام  سرتا برتوبة دري سڬال معصية دان فربواتن منكر, جوڬا دالم فرتموان ايت نبى الله ابراهيم عليه السلام مموهون أڬر نبى الله لوط عليه السلام  دسلامتكن دري عذاب يݞ أكن دتورونكن كفدا قوم سدوم, فرمنتأن ايت دتريما اوليه ملائكة دان دجامين بهوا نبى الله لوط عليه السلام  دان كلوارڬاث تيداك أكن تركان عذاب. فرا ملائكة ايت سمفي دسدوم داݞن مپامر سباڬي للاكي رمجا يݞ برفراس تمفان دان برتوبوه بڬوس, دالم فرجالنن مريك هنداك مماسوكي كوت مريك برسلسيه داݞن سأوراݞ ڬاديس يݞ چنتيك سداݞ مݞمبيل أير دري سبواه فريڬي, فرا ملائكة ايت برتاث كفدا سڬاديس كالو كالو مريك دتريما كارومه سباڬي تامو, سڬاديس تيداك براني ممباري كفوتوسن سبلوم اي برونديݞ ترلبيه دهولو داݞن كلوارڬاث, مك دتيݞڬلكنله فرا للاكي رمجا ايت اوليه سڬاديس سراي اي فولݞ كرومه ﭼافت ﭼافت انتوك ممبرتاهو أيهث. نبى الله لوط عليه السلام سنديري  منداݞر لفورن فوتريث منجدي بيݞوݞ جوابن أف يݞ هروس اي بريكن كفدا فرا فنداتݞ يݞ ايݞن برتامو كارومهث أنتوك ببرف وقتو, نمون منريما تامو تامو رمجا يݞ برفرس تمفن أكن مݞوندݞ ريسكو ڬݞڬوان كفداث دان كفدا تامو تامو دري قومث يݞ ترڬيلا ڬيلا اوليه رمجا رمجا يݞ ممفوپائي توبوه بڬوس دان تمفن, بيلا ايت ترجدي اي سباڬي توان رومه هروس برتݞڬوݞ جواب ترهداف كسلامتن تاموث فداهل اي مراس بهوا اي تيداك أكن برديا مݞهدافي قومث يݞ بݞيس بݞيس دان هوس معصية ايت. تيمبݞ فوث تيمبݞ دان فيكر فوث فيكر أخيرث دفوتسكن اوليه نبى الله لوط عليه السلام بهوا اي أكن منريما مريك سباڬي تامو درومهث أفافون يݞ أكن ترجدي سباڬي أكيبت كفتوسنث, اي فسرهكن كفدا الله يݞ أكن مليندوݞيث. لالو فرڬيله اي سنديري منجمفوت تامو تامو يݞ سداݞ مننتي دفيݞڬر كوت دان دأجكله مريك برسما سما كرومه فدا سأت كوت سدوم سوده دليفوتي كڬالفن دان منوسياث سوده پپاك تيدور درومه مسيݞ مسيݞ. نبى الله لوط عليه السلام بروسها دان برفسن كفدا استري دان كدوا فوتريث أڬر مرهسياكن كداتݞن تامو تاموث جاݞن سمفي ترداݞر دان دكتهوي اوليه قومث أكن تتافي استري نبى الله لوط عليه السلام يݞ مماݞ سهالوان دان سفنديرين داݞن فندودوك سدوم تاله ممبوﭼوركن بريتا كداتݞن فرا تامو دان ترداݞرله اوليه فموك فموك مريك بهوا نبى الله لوط عليه السلام ادا تامو ترديري دري رمجا رمجا يݞ تمفن فرسث دان مميلكي توبوه يݞ منريك بڬي فرا فݞڬامر حموسيك. ترجديله أف يݞ دخواتركن اوليه نبى الله لوط عليه السلام, بڬيتو ترسيار دري مولوت كامولوت بريتا كداتݞن تامو تامو رمجا درومه نبى الله لوط عليه السلام, برداتݞنله مريك كرومهث أنتوك مليهة فرا تاموث دان ممواسكن نفسوث. نبى الله لوط عليه السلام تيداك ممبوك فينتو بڬي مريك دان برسرو أڬر مريك كمبالي كرومه مسيݞ مسيݞ دان جاݞن مݞڬݞڬو تامو تامو يݞ داتݞ دري جؤوه يݞ سفاتوتث دهورماتي دان دمولياكن, مريك دباري نصحة أڬر منيݞڬلكن عادة كبيسأن يݞ كاجي ايت يݞ برتنتاݞن داݞن فتراح منوسيا دان قدرة ألم  دمان الله تاله منچيفتاكن منوسيا برفاسݞ فاسݞن  أنترا لالكي داݞن فرمفوان أنتوك منجاڬا كلݞسوݞن فركمبݞن منوسيا سباڬي مخلوق يݞ ترموليا دأتس بومي. نبى الله لوط عليه السلام برسرو أڬر مريك كمبالي كفدا استري استري مريك دان منيݞڬلكن فربواتن معصية دان منكر يݞ تيداك سنونوه سبالوم مريك دلندا عذاب دان سكسأن الله. سروان دان نصحة نصحة نبى الله لوط عليه السلام تيداك دهيروكن دان دفدوليكن, مريك بهكن منداسك أكن مندوبرك فينتو رومهث داݞن فكس دان ككارسن  كالو فينتو تيداك دبوك  داݞن سوك ريلا. مراس بهوا ديريث سوده تيداك برديا أنتوك مناهن أروس أوراݞ أوراݞ فپربو دري قومث ايت يݞ أكن ممكساكن كهنداكث داݞن ككارسن بركتاله نبى الله لوط عليه السلام سچار تاروس تارݞ كفدا فرا تاموث: سسوݞڬوهث أكو تيداك برديا لڬي مناهن أوراݞ أوراݞ ايت مپربو كدالم أكو تيداك مميلك سنجتا دان ككواتن فيسك يݞ دافت منولك ككارسن مريك تيداك فولا ممفوپائي كلوارڬا  أتو سنك سودرا يݞ دسڬاني مريك يݞ دافت أكو منتائي فرتلوݞنث مك أكو مراس ساݞة كجيوا بهوا سباڬي توان رومه أكو تيداك دافت مݞهلو ڬݞڬوان ترهداف تامو تاموكو درومهكو سندري. بڬيتو نبى الله لوط عليه السلام سلاسي مݞوچفكن كالوه كاسهث فرا تامو سڬار مݞانلكن ديري كفدا ث بهوا مريك اداله ملائكة ملائكة يݞ مپامر سباڬي منوسيا يݞ برتامو كفداث دان بهوا مريك داتݞ كاسدوم أنتوك ملكسناكن توڬس منورونكن عذاب دان سيكس أتس قومث يݞ ممبݞكݞ, كفدا نبى الله لوط عليه السلام ايت مپارنكن أڬر فينتو رومهث دبوك لابر لابر أنتوك ممباري كسمفتن بڬي أوراݞ أوراݞ يݞ هووس حموسيك ايت مسوك, نمون مالݞث أفابيلا فينتو دبوك دان فرا فپربو مݞينجككن كاكي أنتوك مسوك تيب تيب ڬالفله فنداݞن مريك دان تيداك دافت مليهة سسوات , مريك مݞوسف ݞوسف مات تتافي ترپات سوده منجدي بوت. سمنتار فرا فپربو رومه نبى الله لوط عليه السلام براد دالم كأدأن كاﭼو بالو بربنتور أنترا ساتو داݞن لائينث برتاريك تاريك مناث ناث ڬراݞن أف يݞ منجديكن مريك بوت داݞن مندادك, فرا ملائكة برسرو كفدا نبى الله لوط عليه السلام أڬر منيݞڬلكن سڬار فركمفوݞن ايت برسما كلوارڬاث كرن ماسث تاله تيب بڬي عذاب الله يݞ أكن دتيمفاكن, فرا ملائكة برفاسن كفدا نبى الله لوط عليه السلام دان كلوارڬاث أڬر برجالن كلوار كوت جاݞن سأوراݞ فون دري مريك منوليه كبالكݞ . نبى الله لوط عليه السلام كلوار دري رومهث سهابيس تاݞه مالم برسما كلوارڬاث ترديري دري سأوراݞ استري دان دوا فوتريث برجالن ﭼافت منوجو كلوار كوت تيداك بوليه منوليه كاكنن دان ككيري سسواي داݞن فتونجوك فرا ملائكة يݞ منجدي تاموث, أكن تتافي استري يݞ منجدي موسوه دالم سليموت بڬي نبى الله لوط عليه السلام تيداك ريلا منيݞڬلكن قومث, اي براد دبلاكݞ رومبوݞن نبى الله لوط عليه السلام برجالن فرلاهن لاهن تيداك سچافت  لݞكه سواميث دان تيداك هنتي هنتيث منوليه كبلاكݞ كرن ايݞن مݞتهوي أف يݞ أكن منيمف أتس قومث سأكن أكن مراڬوكن كبانرن أنچامن فرا ملائكة يݞ تاله دداݞرث سنديري دان بڬيت لݞكه نبى الله لوط عليه السلام بسرتا كدوا فوتريث ملاوتي باتس كوت سدوم سوقتو فاجر مپيݞسيݞ برڬاترله بومي داݞن دهشتث كوت سدوم تيداك تركچوالي استري نبى الله لوط عليه السلام يݞ منافق ايت. ڬتارن ايت مندهولوي سوات ڬمف بومي يݞ قواة دان هابت دسرتائي أݞين يݞ كنچݞ دان هوجن باتو يݞ مݞهنچوركن داݞن سرتا مرتا كوت سدوم بسرتا سموا فݞهونيث , دالم كجديان اين الله فرمان : فَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ. ارتيث مك تتكال داتݞ عذاب كامي, كامي جديكن نڬري قوم لوط ايت يݞ دأتس كابواه يعني كامي باليكن دان كامي هوجني مريك داݞن باتو دري تانه يݞ ترباكر داݞن برتوبي توبي ( هود:82) دمكيانله معجزة دان أية الله يݞ تورونكن أنتوك منجدي فلاجرن دان ابره بڬي همب همبث يݞ منداتݞ. نبى الله لوط عليه السلام دوافتكن دالم أوسيا 175 تاهون فدا فريود سجاره 1950-1870 ملديه سبلوم مسيه والله أعلم بالصواب.


Kamis, 13 Oktober 2016

TATA CARA MAKAN DAN MINUM

                                   TATA CARA MAKAN DAN MINUM 


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحَرِّمُواْ طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ -٨٧- وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلاً طَيِّباً وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ -٨٨-
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang Telah Allah halalkan bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”
"Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya”( QS. Al- Maidah: 87-88 )

Dasar pertama yang ditetapkan Islam ialah bahwa asal sesuatu yang dicipta Allah adalah halal dan mubah. Tidak ada satupun yang haram, kecuali ada dalil yang sah dan tegas dari syar’i yang datang dari Allah dan Rasul-Nya yang mengharamkannya. Ulama-ulama Islam mendasarkan ketetapannya bahwa segala sesuatu  asalnya mubah seperti yang tersebut diatas berdasarkan QS. Al-baqarah ayat 29 yang artinya:”Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. dan Dia Maha mengetahui segala sesuatu”. Ada juga sebuah hadits Nabi Saw yang menyatakan sesuatu itu halal atau haram  sebagai berikut :

مَا اَحَلَ اللهُ  فِي كِتَابِهِ فَهُوَ حَلَالٌ وَ مَا حَرَمَ فَهُوَ حَرَامٌ وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ عَفْوٌ فَاقْبَلُوْا مِنَ اللهِ عَافِيَتِهِ فَاِنَّ اللهَ لَمْ يَكُنْ لَيَنْسَى  شَيْئًا وَتَلَا وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسْيًا
( رواه الحكيم والبزر )
Artinya:” Apa saja yang Allah halalkan dalam kitab-Nya, maka dia adalah halal, dan apa saja yang Dia haramkan, maka dia iu adalah haram, sedang apa yang Ia diamkan, maka dia itu dibolehkan ( ma’fu ) . oleh karena itu terimalah  dari Allah kemaafannya itu, sebab sesungguhnya Allah tidak bakal lupa sedikitpun, kemudian Rasulullah membaca ayat: dan Tuhanmu tidak lupa”. ( HR.Hakim dan Bazzar ).
   Dasar kedua, bahwa Islam telah memberikan suatu batas wewenang untuk menentukan halal dan haram yaitu dengan melepaskan hak tersebut dari tangan manusia, betapa pun tingginya kedudukan manusia tersebut dalam bidang agama maupun dunianya, Hak tersebut semata-mata di tangan Allah, jadi sekali lagi bahwa hanya Allah lah yang berhak menentukan halal dan haram baik dalam Al-Qur’an maupun melalui lidah Rasul-Nya ( sunnah ), tugas para nabi dan rasul hanya menerangkan hukum Allah tentang halal dan haram, perhatikan juga firman Allah dalam QS.An-Nahl : 116 yang artinya:” Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara Dusta "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah Tiadalah beruntung”.
Allah Swt mengingatkan manusia agar makan dan minum yang halal lagi baik, makanan dan minuman yang  kita makan akan masuk ketubuh kita dan akan menjadi darah daging, hasilnya tubuh yang terisi dengan makanan dan minuman halal akan berdampak pada semangat beribadah, sebaliknya orang yang tubuhnya terisi dengan makanan dan minuman yang haram, maka akan berdampak pada malasnya menjalankan ibadah bahkan akan menyebabkan masa bodoh terhadap ajaran agama. Dalam ayat ini Allah Swt memanggil manusia supaya suka makan hidangan besar yang baik yang telah disediakan Allah kepada mereka yaitu bumi lengkap dengan isinya dan agama Islam menghalalkan yang baik. Dalam QS. Al-Baqarah ayat 168 seperti firman-Nya : “Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; Karena Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu” ( QS.Al-Baqarah:168)

Salah satu dari tanda-tanda agama yang paripurna adalah menganggap penggunaan bahan makanan yang tidak halal sebagai perbuatan setan, manusia senantiasa dibujuk setan untuk memakan dan meminun yang tidak halal, tujuan setan agar manusia semakin jauh dengan Allah Swt, seperti yang dijelaskan dalam QS.Al-Maidah ayat 90 yang artinya :” Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah Termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.


                                                              Contoh makanan halal
Setan juga senantiasa menggoda manusia agar memperoleh makanan dan minuman dengan cara yang salah, hal ini juga diperingatkan Allah Swt pada QS. Al-An’am ayat 142 yang artinya :” Dan di antara hewan ternak itu ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan ada yang untuk disembelih. makanlah dari rezki yang telah diberikan Allah kepadamu, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu”.
Perlu kita ketahui, halal itu bukan sekedar halal makanannya, tapi juga dari sumber bagaimana mendapatkannya pun harus halal. Kalau sumbernya haram seperti korupsi, mencuri, merampok, menggusur tanah rakyat dengan harga yang rendah, maka makanan yang dimakan pun meski sebetulnya halal, tetap haram. Dan akan membuat si pemakannya disiksa di api neraka. Nabi berkata: Tiap tubuh yang tumbuh dari (makanan) yang haram maka api neraka lebih utama membakarnya. (HR. Ath-Thabrani)
Sesungguhnya Allah baik dan tidak menerima kecuali yang baik-baik. Allah menyuruh orang mukmin sebagaimana Dia menyuruh kepada para rasul, seperti firman-Nya dalam surat Al- Mukminun ayat 52: “Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan-makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal yang shaleh.” Allah juga berfirman dalam surat Al-Baqarah 172: “Hai orang-orang yang beriman makanlah di antara rezeki yang baik-baik.” Kemudian Rasulullah bersabda : menyebut seorang yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan wajahnya kotor penuh debu menadahkan tangannya ke langit seraya berseru: “Ya Robbku, Ya Robbku”, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia diberi makan dari yang haram pula. Jika begitu bagaimana Allah akan mengabulkan doanya? (HR. Muslim)
Ada beberapa cara manusia mendapatkan makanan dan minuman diantaranya :
1.      Dari usaha yang halal kemudian dibelanjakan kepada makanan dan minuman yang halal juga, maka menjadi halal hukumnya.
2.      Dari usaha yang halal kemudian dibelanjakan kepada makanan dan minuman yang haram, maka menjadi haram hukumnya.
3.      Dari usaha yang haram kemudian dibelanjakan kepada makanan dan minuman yang halal, maka hukumnya tetap haram karena sumbernya dari usaha yang haram.
4.      Dari usaha yang haram kemudian dibelanjakan kepada makanan dan minuman yang haram, dalam hal ini sangat jelas haramnya.
Islam mencela sikap orang-orang suka menentukan halal dan haram semaunya, Rasulullah Saw dalam hadits Qudsinya beliau bersabda, firman Allah :

اِنِّي خَلَقْتُ عِبَادِيْ حُنَفَاءَ وَاِنَّهُمْ اَتَتْهُمُ الشَّيَاطِيْنُ فَاجْتَالَتْهُمْ عَنْ دِيْنِهِمْ وَحُرِمَتْ عَلَيْهِمْ مَا اَحْلَلْتُ لَهُمْ وَاَمَرْتُهُمْ اَنْ يُشْرِكُوْابِي مَالَمْ اُنْزِلْ بِهِ سُلْطَانِ (رواه مسلم )

Artinya :”Aku ciptakan hamba-hamba-Ku ini dengan sikap yang lurus, tetapi datanglah setan kepada mereka, setan ini kemudian membelokkan mereka dari agamanya, dan mengharamkan atas mereka sesuatu yang Aku halalkan kepada mereka, serta mempengaruhi supaya mereka mau menyekutukan Aku dengan sesuatu yang Aku tidak turunkan keterangan kepadanya”. ( HR. Muslim )
Oleh karena itu, mengharamkan sesuatu yang halal atau menghalalkan sesuatu yang haram dipersamakan dengan perbuatan syirik. Mengharamkan yang halal juga akan berakibat timbulnya kejahatan dan bahaya, oleh karena itu Allah menentukan halal dan haram  adalah justeru ada beberapa alasan yang rasional demi kemaslahatan manusia itu sendiri, itulah sebabnya Allah tidak akan menghalalkan sesuatu  kecuali yang baik dan tidak akan mengharamkan sesuatu kecuali yang jelek.
Pada ayat QS.Al-Maidah ayat 88 Allah Swt, menjelaskan manusia diperintahkan untuk menikmati karunia Allah Swt, dengan firman-Nya :” Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah Telah rezekikan kepadamu
Satu-satunya syarat dalam mengikuti perintah ini ialah manusia harus menghindarkan diri dari penentangan terhadap perintah Allah Swt. Sebab, hanya kepada-Nyalah  manusia mesti beriman.
Adab makan dan minum dalam ajaran Agama Islam

Ajaran Agama sungguh indah, sehingga dalam hal makan dan minum diatur sedemikian rupa, dengan tujuan agar manusia mensyukuri segala nikmat yang telah diberikan Allah Swt kepada manusia, adapun perilaku orang-orang yang beriman dalam hal makanan yang halal maka mereka akan menerapkan adab-adab dibawah ini dalam kehidupan sehari-hari yaitu sebagai berikut :
1.      Sebelum makan dan minum cuci tangan terlebih dahulu.
2.      Ketika mau makan dan minum baca Basmalah dan berdo’alah, dengan do’a ini :
اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
3.      Makan dan minumlah dengan tangan kanan, jangan menggunakan tangan kiri dan yang terdekat dengan kita. Sabda Nabi Saw :” janganlah kamu makan dengan tangan kiri, karena sesungguhnya setan itu makan dengan tangan kiri”. ( HR. Ibnu Majah)
4.      Jangan banyak bicara ketika makan dan minum.
5.      Jangan makan dan minum sambil bersandar, sabda Nabi Saw :”Aku tidak pernah makan sambil bersandar”. ( HR. Bukhari )
6.      Makan dan minum harus dalam keadaan duduk, jangan sambil berdiri atau berjalan-jalan, sabda Nabi Muhammad Saw :”Nabi Saw, melarang seseorang minum sambil berdiri”.( HR. Tirmidzi )
7.      Jangan makan dan minum yang sangat panas, sabda Nabi Saw :”Nabi Saw melarang memakan makanan yang panas sehingga memungkinkan untuk dimakan”.
( HR. Thabrani )
8.      Jangan meniup makanan dan minuman, sabda Nabi Saw:” Nabi Saw melarang meniup makanan dan minuman”. ( HR. Ibnu Abbas )
9.      Setelah makanan dan minum bacalah do’a berikut ini :
اَلْحَمْدُ لله الَّذِي أَطْعَمَنَا وَسَقَانَا وَجْعَلْنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

            Karakter yang dibangun dengan memahami ayat-ayat diatas adalah sebagai berikut :
1.      Hanya memakan makanan yang halal lagi baik.
2.      Tidak mengikuti langkah-langkah setan.
3.      Menghalal yang halal mengharamkan yang haram, bukan sebaliknya.
4.      Tidak bersifat melampaui batas dalam makan dan minum.
5.      Berusaha mencari rezeki dengan cara yang halal
6.      Takut kepada Allah jika makan dan minum dari yang haram.
7.      Bekerja semata-mata karena iman kepada Allah yang memberi rezekinya.

<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-6303669560088871"crossorigin="anonymous"></script>


ORANG ISLAM YANG SEJATI IALAH MAKAN DAN MINUMNYA DARI YANG HALAL BUKAN YANG HARAM.



QS. ALBAYYINAH TENTANG IKHLAS DALAM BERAMAL

IKHLAS BERAMAL

لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ -١- رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفاً مُّطَهَّرَةً -٢- فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ -٣- وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَةُ -٤- وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ -٥- إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ -٦- إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ -٧- جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ -٨-
Pada permulaan Surah Al-Bayyinah ini disebut-sebut tentang situasi sebelum Islam, Ahlul Kitab dan musyrikin Arab, ayat itu berbunyi :  Orang-orang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang musyrik (mengatakan bahwa mereka) tidak akan meninggalkan (agamanya) sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata, (yaitu) seorang Rasul dari Allah (Muhammad) yang membacakan lembaran-lembaran yang disucikan (Al Quran), Di dalamnya terdapat (isi) kitab-kitab yang lurus.
Benar, mereka mengatakan bahwa mereka diberitahu perihal kedatangan Nabi Muhammad Saw , namun belakangan ketika kitab sucinya yakni Al-Quran  diturunkan , keadaan berubah dan mereka berselisih dalam gagasan mereka mengenai agama Allah, ayat itu mengatakan : Dan tidaklah berpecah belah orang-orang yang didatangkan Al Kitab (kepada mereka) melainkan sesudah datang kepada mereka bukti yang nyata.
Dengan demikian klaim para Ahlul Kitab dan orang-orang yang musyrik yang meminta seorang nabi atau utusan Allah Swt dengan membawa bukti yang jelas untuk diakui, seperti yang ditunjukkan pada ayat diatas, ternyata dusta. Sebab, ketika bukti nyata itu yaitu Islam dan nabi yang ditunggu itu, seluruh kreteria sempurnya ada pada pribadi Nabi Muhammad Saw telah dating, mereka malah menolak mentah-mentah agama Islam dan melawan Nabi Muhammad Saw, kecuali sebagian kecil saja dari mereka.
Kita tahu bahwa Ahlul Kitab mengharapkan kedatangan nabi tersebut, demikian pula para kaum musyrikin Arab yang mengetahui bahwa Ahlul Kitab lebih berilmu ketimbang mereka, biasanya mengikuti gagasan yang sama dan menerimanya sebagai gagasan mereka sendiri. Namun setelah mencapai tujuan, mereka mengubah cara tersebut dan bergabung bersama para pembangkang.
Bagaimanapun juga arti Bayyinah disini adalah bukti yang nyata, yang menurut ayat kedua, contoh konkretnya adalah Rasulullah Saw sendiri yang siap mengajarkan Al-Quran kepada mereka.
Istilah shuhuf merupakan bentuk jamak dari shahifah yang artinya selembar daun atau halaman sebuah buku atau lembaran-lembaran kertas yang diatasnnya sesuatu ditulis disini ia berarti isi lembaran-lembaran.
Penggunaan istilah muthahharah menunjukkan bukti bahwa bukti yang nyata itu merupakan kebenaran yang sesungguhnya, firman Allah yang asli dalam kesucian, tanpa ada penyimpangan apapun yang mengotorinya dan ia dijauhkan dari tangan-tangan jahat bangsa jin dan manusia.
Pada ayat ketiga yang berbunyi Di dalamnya terdapat (isi) kitab-kitab yang lurus, merujuk pada fakta bahwa kitab-kitab ini niscaya mengandung perintah dan larangan yang lurus dan benar. Yang dimaksud dengan isi kitab-kitab yang lurus ialah isi kitab-kitab yang diturunkan kepada para nabi seperti Taurat, Zabur dan Injil yang murni. Sehingga ada sebuah istilah yang menyatakan kegilaan adalah menyakini kesalahan namun lebih gila lagi Al-Quran yang nyata benar tidak diimani.
Karena itu pula, arti kutub di sini adalahapa yang ditulis atau ia berartihukum-hukum yang diturunkan oleh Allah, karena kitaabat dalam bahasa Arab telah digunakan dalam pengertianmenetapkan sebuah perintah.
Adapun istilah qayyimah berartilembut, lurus, benar, kuat, kukuh, bernilai, berharga, atau seluruh pengertian ini secara bersamaan.
Sesuatu yang mungkin juga, karena Al-Quran mengandung substansi semua kitab suci sebelumnya ditambah dengan berbagai hal penting lainnya, maka ia juga dikatakan memiliki aturan-aturan yang benar dimasa lalu.
Penting untuk diperhatikan , bahwa penyebutan Ahlul Kitab sebelumkaum musyrik itu hanya tercantum pada ayat pertama. Sedang pada ayat yang keempat, hanya Ahlul Kitab saja yang disebutkan, tapi meskipun kaum musyrik tidak disinggung, ayat tersebut tetap mengacu kepada keduanya yakni Ahlul Kitab dan kaum musyrik.
Tampaknya perbedaan ini terjadi karena dalam hal ini, Ahlul Kitab merupakan para pembangkang utama dan kaum musyrik adalah para pengikut mereka, atau karena Ahlul Kitab lebih pantas mendapat kesalahan. Sebab, terdapat banyak cendekiawan di antara mereka yang mempunyai standar teologi yang lebih tinggi ketimbang kaum musyrik, sehingga karena itu pengingkaran mereka jauh lebih hina dan tercela.
Selanjutnya ,Al-Quran mengecam Ahlul Kitab dan kaum musyrik dengan mengatakan: Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus[1595], dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus.
Mengenai frase Wa maa umiruu ( padahal mereka tidak diperintahkan ) sebagian pendapat menyatakan , bahwa tujuan penggunaan frase ini menerangkan, bahwa Ahlul Kitab telah mempunyai tiga prinsif abadi dalam agama mereka yaitu tauhid, sholat dan zakat. Tiga prinsip ini sebenarnya telah dibakukan, tetapi mereka tidak menepati janji meskipun terhadap prinsip-prinsip yang mereka akui sendiri. 
Di dalam Islam juga dikenal memiliki yang sama terhadap tiga hal tersebut yakni tauhid, sholat dan zakat yang juga merupakan prinsip-prinsip abadi. Tetapi , mengapa mereka menolak ajaran-ajaran yang sama tersebut ?
Maka menggunakan frase ini tampak lebih sesuai, sebab kata umiruu ( diperintahkan) menunjuk kepada penerimaan atas agama baru, yakni agama yang disebutkan dalam ayat-ayat sebelumnya, yang terhadapnya mereka berpecah belah. Di pihak lain, sebagaian juga ada yang berpendapat bahwa kata Diin di sini berarti ibadah dimana frase kecuali agar mereka menyembah Allah saja, turut membenarkan pemahaman ini.
Istilah hunafaa merupakan bentuk jamak dari haniif yang diturunkan dari hanaf, yang artinyasuci dalam iman atau beralih dari jalan menyimpang menuju jalan yang lurus.
Adapun fraseagama yang lurus dimaksudkan untuk menegaskan bahwa prinsip-prinsip tauhid, holat dan zakat itu bersifat abadi dan tidak berubah pada seluruh agama samawi, karena arti lurus itu adalah jauh dari syirik ( mempersekutukan Allah ) dan jauh dari kesesatan. Dengan kata lain , prinsip-prinsip tersebut bisa ditemukan dalam watak seluruh generasi manusia.
Dengan demikian, nasib manusia sebenarnya telah mengarahkannya kepada tauhid dan wataknya mengajak kepada rasa syukur terhadap Allah Swt, mengetahui zat-Nya dan lebih jauh, ruh sosial manusia menyerunya untuk berkhidmat dalam melakukan amal sholeh dan suka bederma ( zakat ).
Jadi, akar dari karakteristik tersebut secara umum tentu telah bersemayam dalam diri manusia. Sebab itu, kita menjumpai hukum-hukum tersebut dalam intisari ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad Saw.
Pada ayat-ayat sebelumnya disebutkan bahwa Ahlul Kitab dan kaum musyrik tengah menantikan bukti yang nyata dari utusan Allah, namun ketika terjadi, mereka berselisih dan setiap orang mengambil jalannya sendiri-sendiri. Maka pada ayat-ayat selanjutnya, dari perspektif keimanan yang benar, Al-Quran membagi manusia pada dua golongan: golongan beriman dan golongan kafir. Setelah itu, nasib dari setiap golongan itu disebutkan.
Pada ayat keenam Allah menjelaskan: Sesungguhnya orang-orang yang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang yang musyrik (akan masuk) ke neraka jahannam; mereka kekal di dalamnya. mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk. Istilah kafaruu ( orang-orang kafir ) di sini merujuk pada fitnahan oleh orang-orang kafir terhadap umat Islam dan kekufuran mereka sebelum itu bukanlah persoalan baru.
Frase mereka itulah seburuk-buruknya makhluk merupakan sebuah pernyataan yang mengejutkan yang memperlihatkan bahwa diantara semua makhluk hidup dan tak hidup tidak ada sesuatu yang lebih buruk  daripada orang-orang yang meninggalkan jalan kebenaran dan tersesat setelah cahaya kebenaran datang, argumen dan alasan telah jelas  dan sempurna  datang kepada mereka, penolakan ini tidak lain disebabkan oleh kesombongan, tipu daya dan kebencian mereka semata. Ayat yang senada dengan penjelasan diatas adalah QS. Al-Araf : 179 berbunyi yang artinya :179.  Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai.

Alam saja menyatakan dirinya bertuhankan Allah, mengapa manusia yang punya akal masih saja mengingkari Allah Swt ! 

Dalam ayat ini sekali lagi fraseAhlul Kitab disebutkan lebih dahulu ketimbang orang-orang musyrik. Barangkali ,alasannya adalah karena mereka mempunyai kitab-kitab suci dan sebagai orang-orang yang terdidik di tengah-tengah masyarakat, serta memiliki banyak fakta dan penjelasan-penjelasan. Jadi penolakan mereka sungguh lebih buruk dan tidak senonoh.
Ayat selanjutnya menyebutkan tentang kelompok yang berada dalam posisi lebih tinggi, yaitu : Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk. Dan ganjaran bagi mereka pun ditunjukkan Allah Swt dengan firman-Nya: Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga 'Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepadanya. yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang yang takut kepada Tuhannya.
Penting untuk dicatat, ketika membicarakan orang-orang sholeh, ayat ini juga menyebutkan tentang melakukan amal sholeh, yang merupakan buah dari iman itu sendiri . Dengan kata lain, hanya mengklaim beriman saja itu tidak cukup, karena keimanan itu harus sesuai dengan amal perbuatannya. Jadi bukti konkrit orang beriman adalah beramal sholeh, maka pantaslah ia menyandang mereka itulah sebaik-baik makhluk.
Allah Swt mengganjar apa yang mereka kerjakan dengan Surga-Nya yang penuh kenikmatan, karena mereka begitu ridho kepada Allah Swt dan Allah Swt pun ridho terhadap mereka dan apabila mereka melakukan suatu kesalahan Allah senantiasa membukakan pintu maaf-Nya untuk mereka. Maka kebahagian apalagi yang lebih baik dan lebih tinggi daripada merasakan keridhoan Sang Kekasih yakni Allah Swt, sehingga membuat ia terus semakin mendekati-Nya. Mereka hanya takut kepada Allah Swt dan hanya bertujuan semata-mata karena-Nya pula, itulah hakekat tujuan hidup manusia yang senantiasa dicari oleh abdi-abdi-Nya yang ingin mendapatkan ridho Allah Swt.
Ikhlas adalah semata-mata karena Allah S W T  Seperti seseorang yang lari dari binatang  buas dan tiada yang menakutkannya selain binatang tersebut. Niatnya murni tanpa campur lainnya. Orang ikhlas itu menyembunyikan kebaikannya sebagaimana ia menyembunyikan kejelekannya. Dan salah satu tanda ikhlas ialah, beramal tak ingin dipuji orang lain.
Adapun keutamaan dari sifat ikhlas adalah sebagai berikut :
1.      Pahalanya dilipatgandakan, walaupun sedikit (An Nisa : 40)
“Sesungguhnya Allah tidak Menganiaya seseorang walaupun sebesar zarrah, dan jika ada kebajikan sebesar zarrah, niscaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan dari sisi-Nya pahala yang besar”.
               Maksudnya: Allah tidak akan mengurangi pahala orang-orang yang mengerjakan kebajikan walaupun sebesar zarrah, bahkan kalau Dia berbuat baik pahalanya akan dilipat gandakan oleh Allah.
2.      Allah SWT hanya menerima amalan yang ikhlas.
3.      Dapat berjumpa dengan Allah SWT, seperti yang dijelaskan dalam QS. Al Kahfi : 110 : “Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahwa Sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, Maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya".
4.      Ikhlas adalah Zuhud di dunia.
5.      Allah SWT akan menjadikan diamnya orang ikhlas sebagai tafakur dan bicaranya sebagai dzikir
6.      Amalan yang ikhlas, dapat dijadikan tawassul do’a (Bukhari, Muslim)
                Sebuah amalan tidak akan diterima di sisi Allah subhanahu wata’ala jika pelakunya tidak melakukan amalan tersebut secara ikhlas, yaitu karena ketaqwaannya pada Allah subhanahu wata’ala. Beberapa keutamaan dan buah yang bisa dipetik dari keikhlasan kepada Allah subhanahu wata’ala, di antaranya adalah:
1.       Mendapatkan syafa’at Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam
Shahabat Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu pernah bertanya kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam: “Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling bahagia dengan mendapatkan syafa’at engkau pada hari kiamat nanti?” Beliau menjawab:
“Orang yang mengucapkan Laa Ilaha Illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya.”
(HR.AlBukhari)
            Makna ikhlas di sini adalah dia mengucapkan Laa Ilaaha Illallah dengan sekaligus menjalankan konsekuensi-konsekuensi dari kalimat tersebut, yakni dia harus benar-benar mempersembahkan amal ibadahnya kepada Allah Swt dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun.AllahSwt berfirman yang artinya:“Dan beribadahlah hanya kepada Allah dan jangan engkau menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun.” (QS. An Nisaa’: 36)
2.       Dibukakan baginya pintu-pintu langit
Hal ini berdasarkan sebuah hadist Nabi Saw beliau bersabda:  “Tidaklah seorang hamba mengucapkan Laa Ilaaha Illallah dengan ikhlas, kecuali pasti akan dibukakan baginya pintu-pintu langit, sampai dia dibawa ke ‘Arsy (tempat beristiwa’nya Allah), selama dia menjauhi perbuatan dosa-dosa besar.” ( HR. At Tirmidzi )
3.       Diharamkan baginya An Nar ( Neraka )
Sesungguhnya An Nar itu haram dimasuki oleh orang-orang yang ikhlas kepada Allah subhanahu wata’ala sebagaimana sabda Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam: “Sesungguhnya Allah subhanahu wata’ala menolong umat ini dengan adanya kaum yang lemah di antara mereka, dengan doa mereka, dengan shalat mereka, dan dengan keikhlasan yang ada pada mereka.” ( HR. An Nasa’i )
4.       Dilapangkan dari masalah yang sedang menghimpitnya
Terkadang seorang muslim dihadapkan pada suatu masalah yang sangat pelik yang terkadang menjadikan dia berputus asa dalam mengatasinya. Tetapi, tahukah anda bahwa amalan-amalan yang dilakukan dengan ikhlas dapat dijadikan sebagai wasilah ( perantara ) dalam berdo’a kepada Allah subhanahu wata’ala untuk dihilangkannya berbagaimasalahyangsedangmenghimpitnya?
5.       Husnul Khatimah
Orang yang beribadah semata-mata ikhlas karena Allah Swt, insya Allah ia akan wafat dalam keadaan husnul khatimah yaitu meninggal dalam keadaan baik.
6.       Benteng dari godaan setan
Setan dan bala tentaranya akan senantiasa menggoda umat manusia seluruhnya sampai hari kiamat. Namun hanya orang-orang yang ikhlaslah yang akan selamat dari godaan mereka ini. Hal ini diakui sendiri oleh pimpinan para setan yaitu iblis, sebagaimana Allah Swt sebutkan pengakuannya itu dalam Al-Qur’an dengan firman-Nya yang artinya:“Iblis berkata: “Wahai Tuhanku, oleh sebab Engkau telah menyesatkanku, pasti aku akan menjadikan mereka (anak cucu Adam) memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hamba Engkau yang ikhlas di antara mereka.” ( QS.Al- Hijr: 39-40)
7.       Selamat dari jurang kemaksiatan kepada Allah Swt
Tercatat dalam sejarah, bagaimana dahsyatnya godaan yang dialami Nabi Yusuf ? ketika diajak berzina oleh seorang istri pejabat negeri waktu itu. Namun Allah Swt selamatkan dia dan Allah Swt palingkan dia dari perbuatan tersebut,hal tersebut Allah jelaskan dalam Al-Qur’an yang artinya :“Demikianlah, agar Kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian.”( QS.Yusuf:24 ) Apa sebabnya?“Sesungguhnya dia (Yusuf) itu termasuk hamba-hamba Kami yang ikhlas.” ( QS.Yusuf: 24 )
8.       Senantiasa di atas kebaikan
Diriwayatkan oleh Ja’far bin Hayyan dari Al Hasan, bahwa beliau berkata: “Senantiasa seorang hamba itu berada dalam kebaikan, jika berkata, (ikhlas) karena Allah subhanahu wata’ala, dan jika beramal, (ikhlas) karena Allah subhanahu wata’ala.”
Karakter yang ingin dibangun setelah memahami surah diatas adalah sebagai berikut :
1.      Janganlah bersifat kufur, karena kekufuran itu membuat hati menjadi mati.
2.      Bacalah Al-Qur’an, karena ia adalah bukti kebenaran yang paling nyata.
3.      Jangan berpecah belah seperti berpecah belahnya orang kafir ketika Al-Qur’an datang kepada mereka.
4.      Mengabdi  kepada Allah dengan tulus ikhlas, dengan cara mendirikan sholat dan menunaikan zakat.
5.      Berhindarlah dari perbuatan yang menyebabkan masuk ke neraka, yaitu perbuatan kafir dan musyrik.
6.      Beramal sholehlah agar termasuk ahli surga.
7.      Kejarlah keridhoan Allah Swt, baik dunia maupun akhirat.
Jadi ! jika merasa dirinya manusia hendaklah mengimani Allah Swt dan mengabdi kepada-Nya dengan ikhlas, karena sesungguhnya asal kita semua menyatakan diri sebagai ISLAM dengan ucapan :
لا اله الا الله محمد رسول الله

<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-6303669560088871"crossorigin="anonymous"></script>



TIDAK ADA TUHAN SELAIN ALLAH,MUHAMMAD RASUL ALLAH


Rabu, 12 Oktober 2016

MACAM-MACAM CONTOH HURUF HIJAIYYAH

HURUF-HURUF HIJAIYAH ( NASAKH )
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي
HURUF-HURUF HIJAIYAH ( ANDALUS )
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي

HURUF-HURUF HIJAIYAH ( DIWANI )
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي


HURUF-HURUF HIJAIYAH ( KUFI )
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي
ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي


ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي

HURUF-HURUF HIJAIYAH ( FARISY)

ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ  ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي

SURGA FIRDAUS IMPIAN ORANG BERIMAN

                                                             SURGA FIRDAUS      Setiap muslim pasti ingin masuk kedalam surga dan mereka b...