Rabu, 23 Maret 2016

KISAH NABI HUD AS ( ARAB MELAYU)

           نبى الله هود عليه السلام
نبى الله هود عليه السلام بن عبد الله بن سنان بن رباح بن خلود بن عاد بن أوس بن ارام بن شام بن نوح بن لميك بن متوسلخ بن مهنأوس بن يردوكيل بن يريد بن مهكائيل بن قنان بن انواس بن ثيش وقيل شيش بن أدام عليه السلام . نبى الله هود عليه السلام دأوتس كفدا قوم عاد يݞ مروفكن بفا سوات سوكو يݞ هيدوف دجزيره عرب دسوات تمفة برنما اَلْاَحْقَافْ ترلتك دأوتار هدرموت أنترا يامن دان أمّان دان ترماسوك سوكو يݞ ترتووا سسوده قوم نبي نوح سرتا تركانل داݞن ككواتن جسمان دالم بنتوك توبوه توبوه يݞ باسر. مريك دكرونيائي أوليه الله تانه يݞ سوبر داݞن سومبر سومبر أيرث يݞ مݞالير دري سڬال فنجورو سهيݞڬا ممودهكن مريك برﭼوﭼك تانم أنتوك باهن مكانن مريك دان ممفرينده تمفة تݞڬال مريك داݞن كابون كابون بوݞا يݞ انداه انداه. بركة كرونيا الله ايت مريك هيدوف منجدي مكمور ساجهترا دان بهاڬيا سرتا دالم وكتو يݞ سيݞكة مريك بركمباݞ بياك دان منجدي سوكو يݞ ترباسر دأنترا سوكو سوكو يݞ هيدوف دساكاليلݞث. سباڬيمان قوم نبي نوح سوكو عاد كهيدوفن روحانيث تيداك مݞانل الله سݞ فنجيفتا مريك ممبواة فتوݞ فتوݞ يݞ دباري نما "صَمُودْ" دان "اَلْحَتَّارْ" يݞ دسمبه سباڬي توهن يݞ دافة ممباري كباهڬيأن كبائيكن دان كاأونتوݞن سرتا دافة منولك كاجاهتن كاروڬيان دان سڬال مصيبه. أجارن دان  أڬام نبي ادريس دان نبي نوح سوده تيداك بربكاس دالم هاتي جوا سرتا ﭼار هيدوف مريك سهاري هاري. مريك تݞڬالم دالم كانعمتن بركة تانه يݞ سوبور دان هاسيل يݞ مليمفه رواه منورة مريك اداله كرونيا دان فمباريان كدوا برهال مريك يݞ مريك سمبه كرنث مريك تيداك فوتوس فوتوس سوجد كفدا كدوا برهال ايت سمبيل مموهون فرلندوݞنث دري سڬال بهاي دان مصيبه بروف فݒاكية أتو ككاريݞن. سباڬي أكيبت دان بواه دري عقيدة يݞ ساسة ايت فرڬولن هيدوف مريك منجدي دكواسئي أوليه تنتونن دان فمفينن ابليس, دمان نيلي نيلي مورل دان أخلاق تيداك منجدي داسر فنيمباݞن أتو كلاكوان دان تينداك تندوك سسأوراݞ تتاف كابندأن دان كاقواتن لهيريهله يݞ منونجول سهيݞڬا تيمبول كروسوهن دان تينداكن ساوانݞ وانݞ ددالم مشركة دمان يݞ قواة منينداس يݞ لامه يݞ بركواس ممارس يݞ دباوهث. صفة صفة سومبوݞ, ﭼوݞكك, اري هاتي, حسد حسود دان بنجي ممبنجي يݞ ددوروݞ أوليه هوا نفسو مرجاللا دان مݞواسئي كهيدوفن مريك سهيݞڬا تيداك ممباري تمفة كفدا صفة صفة بلاس كاسيهن, سايݞ منݒايݞ, جوجور, أمنة دان رنداه هاتي. دميكيان ڬمبارن سوكو عاد تتكال الله مݞوتوس نبي هود عليه السلام سباڬي نبي دان رسول كفدا مريك.
نبي هود عليه السلام بردعواه دتاݞه تاݞه سوكوث
سوده منجدي سنة الله ساجك دتورونكنث أدام كابومي بهوا دري ماس كماس جيك همب همبث سوده بردا دالم كهيدوفن يݞ ساسة سوده جووه مݒمفاݞ دري أجارن أجارن أڬام يݞ دبوا أوليه نبي نبيث دأوتسله سأوراݞ نبي أتو رسول يݞ برتوڬس أنتوك مݒاڬركن كمبالي أجارن نبي نبي يݞ سبالومث, مݞمباليكن مشركة يݞ سوده ترساسة كاجالن لوروس دان بانر دان منجوجي برسيه جوا منوسي دري سڬال تحيول دان شريك مݞڬنتيث دان مݞيسيث داݞن توحيد دان عقيدة يݞ سسواي داݞن فتراه. ماك دأوتوسله كفدا مريك نبي هود عليه السلام سأوراݞ دري سوكو مريك سنديري دان دري كلوارڬا يݞ ترفنداݞ دان برفݞاروه تركانل ساجك كاﭼلث داݞن كلاكوان يݞ بائيك بودي فكرتيث دان ساݞة بيجكسان دالم فرڬولن داݞن كاوان كاوانث. نبي هود عليه السلام ممولئي دعواهث داݞن مناريك فرهاتين قوم عاد كفدا تندا تندا اداث الله يݞ بروف ألم سمستا دان الله له يݞ منجيفتاكن سموا دان مݞارونيكن مريك داݞن سڬال كانعماتن هيدوف بروف تانه يݞ سوبور, أير يݞ مݞالير سرتا تمبوه تمبوهن يݞ تاڬك دان قواة. ديله يݞ سهاروسث مريك سمبه دان بوكن برهال برهال يݞ مريك بواة سنديري. مريك سباڬي منوسي اداله مخلوق الله يݞ فاليݞ موليا يݞ تيداك سفاتوتث مرنداهكن ديري سجود مݒمبه باتو باتو يݞ سواقتو واقتو دافة مريك هنجوركن سنديري دان مموسنهكنث دري فنداݞن. دتارݞكن أوليه نبي هود عليه السلام بهوا دي اداله رسول الله يݞ دباري توڬس أنتوك ممبوا مريك كاجالن يݞ بانر يعني برايمان كفدا الله يݞ منجيفتاكن مريك, مݞهيدوفكن دان مماتيكن مريك, ممباري رزق أتو منجابوتث دري مريك. اي تيداك مݞهرافكن أوفه دان منونتوة بلاس جاس أتس أوسهاث ماممفين دان منونتون مريك كاجالن يݞ بانر. اي هاث منجالنكن فرينته الله دان ممفاريݞتكن مريك بهوا جيك مريك تاتف منوتوف تليݞ دان مات مريك مݞهدافي أجاكن دان دعواهث مريك أكن دتيمفا عذاب دان دبناسكن اوليه الله سباڬيمان يݞ ترجادي أتس قوم نبي نوح يݞ كافر كفدا الله تعالى. باڬي قوم عاد سروان دان دعواه نبي هود عليه السلام ايت مروفكن باراݞ يݞ تيداك فرنه مريك داݞر أتوفون مندوڬاث, مريك مليهة بهوا أجارن يݞ دباوا أوليه نبي هود عليه السلام ايت أكن مݞوبه سما سكالي ﭼار هيدوف مريك دان ممبوݞكر فراتورن دان عادة استيادة يݞ تاله مريك كانل دان وريسي دري نينك مويݞ مريك. مريك هيرن بهوا سأوراݞ دري سوكو مريك سنديري تاله براني بروسها مرومبك تتاﭼرا هيدوف مريك دان مݞڬنتيكن أڬام دان كفرﭼيأن مريك داݞن سسوات يݞ بارو يݞ مريك تيداك كانل, تيداك دافة دمݞرتي دان دتاريما أوليه أكل فكيرن مريك. داݞن سرتا مرتا دتولكله أوليه مريك دعواه  نبي هود عليه السلام ايت داݞن برباڬي ألسن دان تودوهن كوسوݞ ترهداف ديري بليو سرتا ايجيكن ايجيكن دان هينأن يݞ دتاريماث داݞن كفلا ديݞن دان فنوه كاصابرن. بركاتله قوم عاد كفدا نبي هود: وهي هود أجارن دان أڬام أفاكه يݞ أݞكو هنداك أجاركن كفدا كامي؟ أݞكو ايݞن أڬر كامي منيݞڬالكن فرسمباهن كامي كفدا توهن توهن كامي يݞ بركواس اين دان مݒمبه توهنمو يݞ تيداك دافة كامي جݞكو داݞن فنجائندرا كامي دان توهن منورة كاتمو تيداك برسكوتو. ﭼار فرسمبهن يݞ كامي لكوكن اين هپله يݞ تاله كامي وارسي دري نينك مويݞ كامي دان تيداك سسكالي كامي أكن منيݞڬلكنث بهكن سباليكث أݞكوله يݞ سهاروسث كمبالي كفدا أتورن نينك مويݞمو دان جاݞن منجدرئي كافرﭼيأن دان أڬام مريك داݞن ممبوا أڬام بارو يݞ تيداك دكانل مريك دان تنتو تيداك أكن ديرستوئيث. وهي قومكو ! جواب نبي هود , سسوݞڬوهث توهن يݞ أكو سروكن اين كفدامو انتوك مݒمبهث  ولوفون كامو تيداك دافة منجݞكوث داݞن فنجااندرامو نمون كامو دافة مليهة دان مراسكن وجودث دالم ديري كامو سنديري سباڬي ﭼيفتأنث دان دالم ألم سمستا يݞ مݞاليلݞي مو بروف لاݞية, متهاري, بولن دان بنتاݞ بنتاݞث بومي داݞن ڬونوݞ ڬونوݞث, سوݞي, تمبوه تمبوهن دان بناتݞ بناتݞ يݞ كسمواث دافة برمنفعة باڬي كامو سباڬي منوسي دان منجديكن كامو دافة منعماتي كهيدوفن يݞ سجهترا دان بهاڬيا. توهن ايتله يݞ واجب كامو سميه دان منوندوككن كفلامو كفداث, دي مݞاتهوي سڬال ڬارك ڬاريك دان تيݞكه لكومو, مݞاتهوي ايس هاتيمو دنݒوة جنتوݞمو دان جالن فكيرنمو بوكن برهال برهال يݞ كامو بواة سنديري كموديان كامو سمبه سباڬي توهن, ألݞكه بودوهث دان دݞكلث فكيرنمو جيك كامو تتاف ممفرتهنكن أڬاممو يݞ ساسة ايت دان منولك أجارن دان أڬام يݞ تاله دوحيوكن كفداكو اوليه الله يݞ مها أسا . وهي هود ! جواب قومث ڬراݞن أفاكه يݞ منجديكن أݞكو برفنداݞن دان برفكيرن لائين دري يݞ سوده منجدي فڬاݞن هيدوف كامي ساجك دهول كال دان منجديكن أݞكو منيݞڬلكن أڬام نينك مويݞمو سنديري بهكن هيݞڬا أݞكو مݞهينا دان مرندهكن مرتابة توهن توهن كامي دان ممفربودوهكن كامي دان ماݞݞڬف كامي برعقل سمفية دان برفكيرن دݞكل ؟ أݞكو مݞاكو بهوا أݞكو ترفيليه منجدي رسول توهنمو أنتوك ممبوا أڬام دان كفرﭼيأن بارو كفدا كامي دان مݞاجك كامي كلوار دري جالن يݞ ساسة منورة فݞاكوانمو كجالن يݞ بانر دان لوروس. كامي مراس هيران دان تيداك دافة مناريما اوليه عقل كامي  سنديري بهوا أݞكو تاله دفيله منجدي أتوسن توهن, أفاكه كلابيهن كامو دأتس سسأوراݞ دريفدا كامي أݞكو تيداك لابيه دان تيداك كوراݞ اداله منوسي بياس سفرة كامي هيدوف ماكن مينوم دان تيدور تياد بيداث داݞن كامي, مݞاف أݞكو يݞ دفيله اوليه توهنمو ؟ سوݞڬوه أݞكو منورة أݞڬافن كامي سأوراݞ فندوست باسر أتو موݞكين أݞكو برفكيرن تيداك ساهة تركان كتوكن توهن توهن كامي يݞ سلالو أݞكو هينا دان ﭼموئوهكن. وهي قومكو! جواب نبي هود, أكو بوكنله سأوراݞ فندوست دان فكيرنكو تتاف وارس دان ساهة تيداك كورݞ سسوات فون دان كتهويله بهوا برهال برهالمو يݞ كامو فرتوهنكن ايت تيداك دافة منداتݞكن سسوات ڬݞڬوان أتو فݒاكية باڬي بدنكو أتو فكيرنكو, كامو كانل أكو ساجك لام دان أكو هيدوف دتاݞه تاݞه كامو بهوا أكو تيداك فرنه بردوست دان سفنجاݞ فرڬولنكو داݞن كامو تيداك فرنه ترليهة فدا دريكو تندا تندا كتيداك وجارن فرلكوانكو أتو تندا تندا يݞ مراڬوكن كوارسن فكيرنكو دان كسمفرنأن عقلكو. أكو بانر رسول الله يݞ دباري أمنة أنتوك مݒمفيكن وحيوث كفدا همب همبث يݞ سوده ترساسة, كمسوكن فݞاروه ابليس دان سوده جائوه مݒمفاݞ دري جالن يݞ بانر يݞ دأجركن اوليه نبي نبي يݞ تردهول كرن الله تيداك أكن ممبياركن همب همبث ترلالو لام دالم كساستن دان هيدوف دالم كاڬلفن  تنف دأوتس سأوراݞ رسول يݞ منونتون مريك كجالن يݞ بانر دان فݞهيدوفن يݞ درضائيث. ماك فرﭼياله كامو كفداكو ڬونكنله عقل فكيرانمو, برايمانله دان برسجودله كفدا الله توهن سرو سكالين ألم, توهن يݞ منجيفتاكن كامو, منجيفتاكن لاݞية دان بومي منورونكن هوجن باڬيمو, مپوبوركن تانه لادݞمو, منومبوهكن تمبوه تمبوهن أنتوك مناروسكن كاهيدوفنمو. سمبهله اي دان موهوناه أمفونن أتس سڬال دوس دان تينداكن ساستمو أڬر دي منمباه رزقيمو دان كامكموران هيدوفمو دان هينداركنله ديريمو دري عذاب دنيا سباڬيمان يݞ تاله دألمي قوم نوح دان كالك عذاب دأخرة. كتهويله بهوا كامو أكن دبݞكيتكن كمبالي كالك دري قبورمو دان دمنتائي فرتݞڬوݞجوابن أتس سڬال فربواتنمو ددنيا اين دان دباري ڬنجارن سسواي داݞن عاملنمو يݞ بائيك دان صالح مندافة ڬنجارن سورڬا دان عاملنمو يݞ بوروك أكن دڬنجار داݞن نراك. أكو هاث مپمفيكن رساله الله كفدامو دان أكو تاله ممفاريݞتكن كامو أكن أكيبت يݞ أكن منيمفا كفدا ديريمو جيك كامو تتاف مݞيݞكاري كبانرن دعواهكو. قوم عاد  منجواب: كامي برتمبه يقين دان تيداك راڬو لاڬي بهوا أݞكو تاله مندافة كوتوكن توهن توهن كامي سهيݞڬا مپاببكن فكيرانمو كاﭼو دان عقلمو بروبه سنتيݞ. أݞكو تاله مݞوﭼفكن كات كات يݞ تيداك ماسوك عقل بهوا جيك كامي مݞيكوتي أڬاممو أكن برتمبه رزقي دان كامكموران هيدوف كامي دان بهوا كامي أكن دبݞكيتكن كمبالي دري قبور كامي دان مناريما سڬال ڬنجارن أتس سڬال عاملن كامي. أداكه موݞكين كامي أكن دبݞكيتكن كمبالي دري قبور كامي ستاله هﻨﭼور توبوه كامي دان أفاكه عذاب دان سيكسأن يݞ أݞكو منكوت نكوتي كامي؟ سموا اين كامي أݞڬف كوسوݞ دان أنجامن كوسوݞ بلاك, كتهويله بهوا كامي تيداك أكن مپاره كفدامو دان مݞيكوتي أجارنمو كرن بياݞن عذاب دان سيكس يݞ أݞكو بياݞ بياݞ كفدا كامي ماك داتݞكنله كفدا كامي أفا يݞ أݞكو جنجيكن دان أنجامن ايت جيك أݞكو بتول بتول بانر دالم كات كاتمو دان بوكن سأوراݞ فندوستا. بئيكله ! جواب نبي هود عليه السلام " جيك كامو مراڬوكن كبانرن كات كاتكو دان تتاف بركراس كفلا تيداك مݞهيروكن دعواهكو دان منيݞڬلكن فرسمبهنمو كفدا برهال برهال ايت ماك توݞڬوله ساعة تيباث فمبالسن  الله دمان كامو تيداك أكن دافة ملافسكن ديري دري بنجانث. الله منجدي سكسيكو بهوا أكو تاله مپمفيكن رسالهث داݞن  سفانوه تناڬاكو كفدامو دان أكن تتاف برأوسها سفنجاݞ حياة كندوݞ بدانكو ممباري فنارݞن دان تونتونن كفدا جالن يݞ بائيك تاله دڬارسكن اوليه الله باڬي همب همبث. فمبالسن الله ترهداف قوم عاد يݞ كافر دان تتاف ممبݞكݞ ايت دتورونكن دالم دوا تاهب : فرتما بروف ككاريݞن يݞ ملندا لادݞ لادݞ دان كابون مريك سهيݞڬا منيمبولكن كﭼامسن دان كڬالسهن كالو كالو مريك تيداك ممفروليه هاسيل دري لادݞ لادݞ دان كابون كابونث سفرة بياسث. دالم كأدأن دميكيان نبي هود عليه السلام ماسيه برأوسها مياقينكن مريك بهوا ككاريݞن ايت اداله سوات فرمولأن سيكسأن دري الله يݞ دجنجيكن دان الله ماسيه ممباري كسمفاتن كفدا مريك أنتوك سادر أكن كساستن دان ككافران مريك دان كمبالي برايمان كفدا الله داݞن منيݞڬلكن فرسمباهن مريك يݞ باطل كموديان برتوبة دان مموهون أمفون كفدا الله  أڬر سڬار هوجن تورون كمبالي داݞن لابتث دان ترهندار دري بهاي كلافرن يݞ مݞنجم, أكن تتافي مريك تتاف تيداك فرﭼاي دان مݞݞڬف جنجي نبي هود عليه السلام اداله جنجي كوسوݞ بلاك مريك بهكن فرڬي مݞهداف برهال برهال, مريك مموهون فرلندوݞن دري مصيبه يݞ مريك هدافي. تنتاݞن مريك ترهداف جنجي الله يݞ دوحيوكن كفدا نبي هود عليه السلام سڬار مندافة جوابن داݞن داتݞث فمبلاسن تهاف كدوا يݞ دملائي داݞن ترليتث ڬومفالن أوان دان ميڬا هيتم يݞ تابل دأتس مريك يݞ دسمبوتث داݞن  سورك سوري ڬمبيرا كرن دكيرث بهوا هوجن أكن تورون ممباسهي لادݞ لادݞ دان مپيرامي كابون كابون مريك يݞ سادݞ  مݞالمي ككاريݞن. مليهة سيكف قوم عاد يݞ سادݞ برسوك ريا ايت بركاتله نبي هود عليه السلام داݞن ناد مݞيجك: ميڬا هيتم ايت بوكنله ميڬا هيتم دان أوان رحمة بڬيمو تتافي ميڬا يݞ أكن ممبوا كاهنجوان كامو سباڬي فمبالسن الله يݞ تاله كوجنجيكن دان كامو ماننتي ننتي انتوك ممبوكتيكن كبانرن كات كاتكو يݞ سلالو كامو سݞكال دان كامو دوستاكن. سجوروس كموديان منجدي كپاتأنله أفا يݞ دراملكن اوليه نبي هود عليه السلام ايت بهوا بوكن هوجن يݞ تورون دري أوان يݞ تابل ايت تتافي أݞين توفان يݞ دهشة دان كنجاݞ دسرتائي بوپي ڬموروه يݞ منجامسكن يݞ تاله مروسك بݞونن بݞونن رومه دري داسرث ممبوا ترباݞ سموا فرابوة فرابوة دان هرتا بندا سرتا ملمفر جؤه بناتݞ بناتݞ ترنك, كأدأن قوم عاد منجدي فانيك مريك برلري هيلير موديك منجاري فرلندوݞن, رومه رومه مريك منجدي سام رات داݞن تانه.حال ايت دجالسكن دالم فرمان الله فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضاً مُّسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قَالُوا هَذَا عَارِضٌ مُّمْطِرُنَا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُم بِهِ رِيحٌ فِيهَا عَذَابٌ أَلِيمٌ -٢٤- تُدَمِّرُ كُلَّ شَيْءٍ بِأَمْرِ رَبِّهَا فَأَصْبَحُوا لَا يُرَى إِلَّا مَسَاكِنُهُمْ كَذَلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ -٢٥  ارتيث ماك تتكال مريك مليهة عذاب ايت بروفا أوان يݞ منوجو كالمبه لمبه مريك, بركاتله مريك: "اينله أوان يݞ أكن منورونكن هوجان كفدا كامي", بوكن! بهكن ايتله عذاب يݞ كامو مينتا سوفيا داتݞ داݞن سڬار يائيت أݞين يݞ مݞندوݞ عذاب يݞ فاديه. يݞ مݞهنجوركن سڬال سسوات داݞن فرنته توهنث ماك جديله مريك تيداك ادا يݞ كاليهتن لاڬي كاﭼوالي باكس باكس تمفة تيݞڬال مريك دميكينله كامي ممباري بلاسن كفدا قوم يݞ بردوس (ألأحقاف:24-25) بنجان أݞين توفان ايت برلݞسوݞ سلما 8 هاري 7 مالم دان مپافو برسيه قوم عاد يݞ ﭼوݞكك ايت دان منامتكن روايتث دالم كأدأن يݞ مپاديهكن انتوك منجدي فلاجرن دان ابراه باڬي أمّة أمّة يݞ أكن داتݞ. أدافون نبي هود عليه السلام دان فرا سهابتث يݞ برايمان تاله مندافة فرليندوݞن الله دري بنجان يݞ منيمفا قومث يݞ كاﭼو بالو سرايا مليهة كأدأن قومث يݞ سادݞ مناريما عذاب دري الله. ستاله كأدأن ﭼواﭼا كمبالي تانݞ دان تانه "الاحقاف" سوده منجدي سوپي سنپاف دري قوم عاد فرڬيله نبي هود منيݞڬلكن تمفتث برهجره كاهدراموت دمان اي تيݞڬل مݞهابيسكن سيسا هيدوفث سمفي اي وافة دان دمقامكن دسان يݞ مقامث ترلاتك دأتس سبواه بوكية كوراݞ لابيه 50 كيلو ميتير دري كوتا سيوون. فلاجرن دري قيصة نبي هود عليه السلام بليو تاله ممباري ﭼونتوه دان سستيم يݞ بائيك يݞ فتوة دتيرو دان دايكوتي اوليه جورو دعواه بليو مݞهدافي قومث يݞ سومبوݞ دان كراس كفلا ايت داݞن فنوه كاصابرن كاتابهن دان كالفݞن دادا تيداك ممبالسث داݞن ايموس دان منݞڬافيث داݞن ممباريكن بوكتي بوكتي يݞ دافة دتاريما اوليه عاقل صيهة ولو دميكيان هداية ايت دري الله دان دي ممباريث كفدا سياف يݞ دي كاهنداكي والله أعلم بالصواب .





KISAH NABI IDRIS AS ( ARAB MELAYU)



            نبى الله ادريس عليه السلام

نبى ادريس عليه السلام بن يردوكيل بن يريد بن مهكائيل بن قنان بن انواس بن ثيش وقيل شيش بن أدام عليه السلام. بليو اداله كتورنن كأنم دري نبي أدام عليه السلام دان مروفكن كتورنن فرتما يع دكرونيائ كانبيان ستاله أدام دان ثيش. تيداك بايك كتراعن يع ددافة تنتاع قصه نبي ادريس ددالم القرأن موفون حديث دان كتاب كتاب سجاره, ددالم القرأن هاث تردافة دوا اية تنتاع نبي ادريس يائيت : öä.øŒ$#ur Îû É=»tGÅ3ø9$# }§ƒÍ÷ŠÎ) 4 ¼çm¯RÎ) tb%x. $Z)ƒÏdϹ $|Î;¯R ÇÎÏÈ   çm»oY÷èsùuur $ºR%s3tB $Î=tæ    ارتيث دان جريتكنله هي محمد كفدا مريك قصه ادريس يع ترسبوة ددالم القرأن سسوعكوهث اي اداله سأوراع يع ساعة ممبانركن دان سأوراع نبي. دان كامي تاله مععكتث كامرتبة يع تعكي (مريم :56-57) نبي ادريس منورة رواية برموقيم دمصير دمان اي بردكواه انتوك اكام الله دان معاجركن توحيد دان برعبادة ميمباه الله سرتا ممباري ببارف فدومن هيدوف باكي فعيكوة فعيكوتث اكر سلامة داري سيكس دأخراة دان كهنجوران سرتا كبينسأن ددنيا, اي هيدوف سمفي اوسيا 82 تاهون. دأنترا نصهة دان كات كات متيارث اداله : كصابرن يع دسرتئ ايمان كفدا الله ممبوا كامنعن, أوراع يع بهكيا ايله أوراع يع وسفدا دان معهرافكن شفعة الله داعن عامل عامل صالحث, بيلا كامو مموهن ساسوات كفدا الله دان بردعاء ماك اخلاصكنله نيتمو دمكيان فول فواس دان صلاتمو, جاعنله برسومفه دالم كأدأن كامو بردستا دان جاعنله منوتف سومفه داري أوراع يع بردستا  اكر كامو تيداك ميكوتوي مريك دالم دوس, طاعتله كفدا راج راجمو دان تندوكله كفدا فمباسر فمباسرمو سرتا فنوهيله سلالو مولت مولتمو داعن أوجافن  شوكر دان فوجي كفدا الله, جاعنله ايري هاتي كفدا أوراع أوراع يع بائيك نسيبث كران مريك تيداك اكن بايك دان لام منعماتي كبائيكن نسيبث, باراع سياف ملمفوي كاسدرهنأن تيداك ساسوات فون اكن ممواسكنث, تنفا ممباكي باكيكن نعمة يع دفروليهث سأوراع تيداك دافة برشوكور كفدا الله أتس نعمة نعمة يع دفروليهث ايت. والله أعلم بالصواب


Senin, 22 Februari 2016

KISI-KISI UASBN PAI TH. 2016

KISI SOAL USBN PAI SMA / SMK PROPINSI KALIMANTAN SELATAN  
TAHUN 2015/2016

NO
STANDAR KOMPETENSI /K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT

1.

Memahami ayat-ayat Al-Qur’an tentang manusia dan tugasnya sebagai khalifah di bumi.
Membaca QS Al Baqarah: 30, Al-Mukminum: 12-14, Az-Zariyat: 56 dan An Nahl; 78.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang manusia dan tugasnya sebagai khalifah di bumi, peserta didik dapat mengidentifikasi hukum bacaan tajwid.

1.


2.

Memahami ayat-ayat Al-Qur’an tentang Demokrasi.
Menyebutkan arti QS Ali Imran: 159 dan QS Asy Syura: 38.
Ditampilkan penggalan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang demokrasi, peserta didik dapat menunjukkan terjemahannya.

2.


3.

Memahami ayat-ayat al Qur’an tentang perintah menyantuni kaum Dhu’afa.
Menampilkan perilaku menyantuni kaum Dhu’afa seperti terkandung dalam QS. al Isra : 26-27 dan QS. al Baqarah : 177
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang menyantuni kaum Dhu’afa, peserta didik dapat menunjukkan perilaku yang sesuai dengan ayat tersebut.

3.


4.

Memahami ayat-ayat Al Qur’an tentang perintah menjaga kelestarian lingkungan hidup.
Menjelaskan arti QS Ar Rum: 41- 42, QS Al-A’raf: 56-58, dan QS Ash Shad: 27.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang perintah menjaga kelestarian lingkungan hidup, peserta didik dapat mengartikan penggalan teks ayat tersebut.
4
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang perintah menjaga kelestarian lingkungan hidup, peserta didik dapat menyimpulkan isi kandungan ayat tersebut
5

5.

Memahami ayat-ayat al-Qur’an tentang anjuran bertoleransi.
Membaca QS Al-Kafiruun, QS Yunus: 40-41, dan QS Al-Kahfi: 29.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang anjuran bertoleransi yang tidak lengkap, peserta didik dapat melengkapi ayat tersebut.

6.

Menjelaskan arti QS Al-Kafiruun, QS Yunus: 40-41, dan QS Al-Kahfi: 29.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang anjuran bertoleransi, peserta didik dapat menunjukkan kandungan ayat tersebut.

7.

Membiasakan perilaku bertoleransi seperti terkandung dalam QS Al-Kafiruun, QS Yunus: 40-41, dan QS Al-Kahfi: 29.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang anjuran bertoleransi, peserta didik dapat menerapkan perilaku yang sesuai dengan ayat tersebut.

8.

NO
STANDAR KOMPETENSI/K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT

6.

Memahami ayat-ayat al-Qur’an tentang etos kerja.
Membaca QS Al-Mujadalah: 11 dan QS Al-Jumuah: 9-10.

Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang etos kerja, peserta didik dapat menunjukkan hukum bacaan ayat tersebut.

9

Membiasakan beretos kerja seperti terkandung dalam QS Al-Mujadalah: 11, dan QS Al-Jumuah: 9-10.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang etos kerja, peserta didik dapat mengidentifikasi perilaku yang sesuai dengan ayat tersebut.

10.


7.

Memahami ayat-ayat al Quran tentang pengembangan IPTEK.
Menjelaskan arti QS Yunus: 101 dan QS Al-Baqarah: 164.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat / penggalan ayat Al Qur’an tentang IPTEK, peserta didik dapat menunjukkan terjemahan ayat tersebut.

11.

Melakukan pengembangan IPTEK seperti terkandung dalam QS Yunus: 101 dan QS Al-Baqarah: 164.
Ditampilkan kutipan salah satu ayat Al Qur’an tentang IPTEK, peserta didik dapat menunjukkan contoh pengembangan IPTEK sesuai dengan kandungan ayat tersebut.

12.


8.

Meningkatkan keimanan kepada Allah melalui pemahaman sifat-sifat-Nya dalam Asmaul Husna.
Menampilkan perilaku yang mencerminkan keimanan terhadap 10 sifat Allah dalam Asmaul Husna.
Disajikan narasi tentang sifat Allah yang berkaitan dengan kehidupan manusia, peserta didik dapat menganalisis makna salah satu dari 10 sifat Allah SWT dalam Asma’ ulHusna.

13.


9.

Meningkatkan keimanan kepada Malaikat.
Menjelaskan tanda-tanda beriman kepada Malaikat
Disajikan narasi tentang perilaku manusia dalam kehidupan sehari-hari, peserta didik dapat menunjukkan tanda tanda beriman kepada Malaikat.

14.


10.

Meningkatkan keimanan kepada Kitab-kitab Allah.
Menampilkan perilaku yang mencerminkan keimanan terhadap Kitab-kitab Allah.
Disajikan contoh kasus tentang kehidupan di masyarakat, peserta didik dapat menunjukkan contoh perilaku yang mencerminkan keimanan terhadap Kitab-kitab Allah.

15

11

Menunjukkan contoh-contoh perilaku beriman kepada Rasul-rasul Allah.
Ditampilkan kisah singkat seorang Rasul Allah, peserta didik dapat menunjukkan hikmah beriman kepada Rasul-rasul Allah.

16.

NO
STANDAR KOMPETENSI/K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT


Menampilkan perilaku yang mencerminkan keimanan kepada Rasul-rasul Allah dalam kehidupan sehari-hari.
Disajikan contoh kasus tentang kehidupan di masyarakat, peserta didik dapat mengidentifikasi contoh sikap beriman kepada Rasul-rasul Allah.

17.

12

Menjelaskan kehidupan setelah Hari
Akhir.
Disajikan ilustrasi peristiwa hari akhir, peserta didik dapat menjelaskan fase-fase kehidupan akhirat.

18.

Menerapkan hikmah beriman kepada hari akhir.
Ditampilkan narasi tentang hari akhir, peserta didik dapat menganalisis hikmah beriman kepada hari akhir.

19.


13.

Meningkatkan keimanan kepada qadha dan qadar.
Menjelaskan tanda-tanda keimanan kepada qadha’ dan qadar.
Disajikan ilustrasi tentang kehidupan seseorang, peserta didik dapat menunjukkan contoh sikap menerima qadar Allah SWT.

20

14

Menyebutkan contoh-contoh perilaku husnuzzhan terhadap Allah, diri sendiri dan sesame manusia.
Disajikan deskripsi tentang kebiasaan berperilaku terpuji, peserta didik dapat menunjukkan contoh husnuzzhan terhadap sesama manusia.

21.

Menampilkan contoh-contoh adab dalam berpakaian, berhias, perjalanan, bertamu atau menerima tamu.
Disajikan ilustrasi tentang bepergian jauh, peserta didik dapat memilih contoh do’a bepergian jauh.

22.

Membiasakan perilaku bertaubat dan raja’ dalam kehidupan sehari-hari.
Disajikan ilustrasi tentang kebiasaan berperilaku terpuji, peserta didik dapat menentukan contoh perilaku raja.

23.

Membiasakan perilaku menghargai karya orang lain dalam kehidupan sehari-hari.

Disajikan ilustrasi tentang kebiasaan menghargai karya orang lain, peserta didik dapat menunjukkan contoh perilaku menghargai karya orang lain.

24

NO
STANDAR KOMPETENSI/K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT
15

Menghindari perbuatan dosa besar dalam kehidupan sehari-hari
Disajikan deskripsi tentang perilaku seseorang, peserta didik dapat menunjukkan cara menghindari perbuatan dosa besar.

25.

Menampilkan contoh perilaku adil, ridha dan amal shaleh
Disajikan ilustrasi tentang kebiasaan perilaku terpuji, peserta didik dapat mengidentifikasi contoh perilaku ridha.

26.

Membiasakan perilaku adil, ridha dan amal shaleh dalam kehidupan sehari-hari.
Disajikan narasi tentang kebiasaan perilaku terpuji, peserta didik dapat menentukan contoh perilaku adil dalam memimpin.

27.

Menampilkan contoh perilaku persatuan dan kerukunan.
Disajikan ilustrasi tentang kebiasaan berperilaku terpuji, peserta didik dapat menunjukkan hikmah menjaga persatuan.
28
Membiasakan perilaku persatuan dan kerukunan.
Disajikan deskripsi tentang kebiasaan perilaku terpuji, peserta didik dapat mengidentifikasi perilaku membangun kerukunan.

29.


16.

Menghindari Perilaku Tercela.
Menjelaskan contoh perilaku Isyraf, Tabzir, Ghibah dan Fitnah.
Disajikan ilustrasi tentang kebiasaan berperilaku tercela, peserta didik dapat menunjukkan cara menghindari tabzir.

30.

Menghindari perilaku Isyrof, Tabzir, Ghibah dan Fitnah dalam kehidupan sehari-hari
Disajikan ilustrasi tentang perilaku tercela, peserta didik dapat menentukan hikmah menghindari perilaku ghibah.

31.

17
Memahami sumber hukum Islam, hukum taklifi, dan hikmah ibadah.

Menyebutkan pengertian kedudukan dan fungsi Al-Qur’an, Al-Hadits, dan Ijtihad sebagai sumber hukum Islam.
Disajikan pernyataan tentang sumber hukum Islam, peserta didik dapat menunjukkan kedudukan hadits sebagai sumber hokum Islam.

32.

Menerapkan hukum taklifi dalam kehidupan sehari-hari.
Disajikan ilustrasi tentang fenomena kehidupan di masyarakat, peserta didik dapat menunjukkan hukum taklifi dari fenomena tersebut.

33.

NO
STANDAR KOMPETENSI/K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT

18.

Memahami hukum Islam tentang zakat, haji dan wakaf.
Menyebutkan contoh-contoh pengelolaan zakat, haji dan wakaf.
Disajikan wacana tentang erma salahan zakat, peserta didik dapat menunjukkan undang-undang zakat di Indonesia.

34.

19
Memahami hukum Islam tentang Mu’amalah

Menjelaskan azas-azas transaksi ekonomi dalam Islam.
Disajikan deskripsi tentang ekonomi Islam, peserta didik dapat mengidentifikasi transaksi sesuai dengan ketentuan syariah.

35.

Memberikan contoh transaksi ekonomi dalam Islam.
Disajikan ilustrasi tentang kerjasama ekonomi dalam Islam, peserta didik dapat menentukan hikmah menjauhi riba.

36.


20.

Memahami ketentuan hukum Islam tentang pengurusan jenazah.
Menjelaskan tatacara pengurusan jenazah.
Disajikan deskripsi tentang kematian, peserta didik dapat mengurutkan tatacara shalat jenazah.

37


21.

Memahami khutbah, tabligh dan dakwah.
Menjelaskan tatacara khutbah, tabligh dan dakwah.
Disajikan deskripsi tentang khutbah, peserta didik dapat membedakan khutbah jum’at dengan da’wah.

38.


22.

Memahami Hukum Islam tentang Hukum Keluarga.
Menjelaskan ketentuan hukum perkawinan dalam Islam.
Disajikan ilustras itentang pernikahan, peserta didik dapat menunjukkan ketentuan menggunakan wali hakim sebagai wali nikah menurut hukum Islam.

39

Menjelaskan ketentuan perkawinan menurut perundang-undangan di Indonesia.
Disajikan deskripsi tentang pernikahan, peserta didik dapat menunjukkan ketentuan pernikahan menurut UU Nomor 1 Tahun 1974.

40.


23.

Memahami Hukum Islam tentangWaris
Menjelaskan ketentuan hukum Waris.
Disajikan ilustrasi tentang waris, peserta didik dapat mengidentifikasi sebab-sebab seseorang terhalang mendapat waris.

41.

Menjelaskan contoh pelaksanaan hukum Waris.
Disajikan contoh wafatnya seseorang dengan meninggalkan sejumlah harta warisan dan beberapa ahli waris, peserta didik dapat menghitung bagian yang diterima oleh masing-masing ahli waris.

42.

NO
STANDAR KOMPETENSI/K I.3
KOMPETENSI DASAR
INDIKATOR SOAL
NO. URUT

24.

Memahami keteladanan Rasulullah SAW dalam membina umat periode Makkah.
Mendeskripsikan substansi dan strategi dakwah Rasullullah SAW periode Makkah.
Disajikan gambaran semangat perjuangan dakwah Rasulullah SAW periode Makkah, peserta didik dapat menjelaskan strategi da’wah Rasululullah SAW di Makkah.

43.


25.

Memahami keteladanan Rasulullah dalam membina umat periode Madinah.
Mendeskripsikan strategi dakwah Rasullullah SAW periode Madinah.
Disajikan kisah singkat da’wah Rasulullah periode Madinah, peserta didik dapat mengidentifikasi isi Piagam Madinah.

44.


26.

Memahami perkembangan Islam pada abad pertengahan (1250 – 1800).
Menyebutkan contoh peristiwa perkembangan Islam pada abad pertengahan.
Disajikan sejarah singkat sejumlah perkembangan Islam abad pertengahan, peserta didik dapat menunjukkan contoh tokoh Islam pada abad pertengahan.

45.


27.

Memahami perkembangan Islam pada masa modern (1800-sekarang).
Menjelaskan perkembangan Islam pada masa modern .
Disajikan sejarah singkat perkembangan Islam pada masa modern, peserta didik dapat mengidentifikasi pengaruh gerakan modernisasi Islam terhadap perkembangan Islam di Indonesia.

46.


28.

Memahami perkembangan Islam di Indonesia.
Menjelaskan perkembangan Islam di Indonesia.
Disajikan sejarah singkat masuknya Islam keIndonesia, peserta didik dapat menunjukkan faktor-faktor yang menyebabkan Islam berkembang dengan cepat di Indonesia.

47.

Menampilkan contoh perkembangan Islam di Indonesia.
Disajikan narasi tentang perkembangan Islam di Indonesia, peserta didik dapat menganalisis contoh data perkembangan Islam di Indonesia.

48.


29.

Memahami perkembangan Islam di dunia
Menjelaskan perkembangan Islam di dunia.
Disajikan sejarah singkat perkembangan Islam di dunia, peserta didik dapat menunjukkan contoh perkembangan Islam di dunia.

49.

Mengambil hikmah dari perkembangan Islam di dunia
Ditampilkan contoh perkembangan Islam di dunia, peserta didik dapat mengidentifikasi hikmah perkembangan Islam di dunia.

50.



SURGA FIRDAUS IMPIAN ORANG BERIMAN

                                                             SURGA FIRDAUS      Setiap muslim pasti ingin masuk kedalam surga dan mereka b...